100 postulatów polskiego biznesu. O te zmiany walczą polscy przedsiębiorcy

100 postulatów polskiego biznesu. O te zmiany walczą polscy przedsiębiorcy

Dodano: 
Przemysł, zdjęcie ilustracyjne
Przemysł, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / Vladyslav Horoshevych
Obudź się, rządzie! Tak powinno brzmieć pierwsze zdanie tego raportu. Biznes nad Wisłą mocno hamuje. I dotyczy to już praktycznie wszystkich sektorów gospodarki. Ta publikacja to gotowy przepis na to, co zrobić, żeby Polski biznes ze wstecznego przerzucił się na piąty bieg.

13 grudnia minie nam rok od zaprzysiężenia rządu Donalda Tuska. Przez ten czas dla przedsiębiorców udało się zrobić niewiele.

– Spośród najważniejszych zapowiedzi wyborczych wprowadzono dotąd jedynie wakacje od ZUS – mówi nam Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Nie udało się podnieść kwoty wolnej od podatku. Nie udało się odejść od tzw. podatku Belki. Nie ograniczono czasu kontroli mikrofirm do sześciu dni w roku. Nie udało się zrzucić na ZUS obowiązku płacenia zasiłku chorobowego od pierwszego dnia nieobecności pracownika. Nie obniżono składki zdrowotnej. Nie wprowadzono zapisu, że co najmniej połowa strategicznych produktów żywnościowych w sklepach musi pochodzić od polskich producentów. Nie zaczęto oznaczać polskiej żywności polską flagą. Nie zniesiono zakazu handlu w niedzielę. A to wszystko przedwyborcze obietnice dla przedsiębiorców spośród 100 konkretów Tuska.

Żeby rządu nie zawstydzać bardziej, to chyba nie ma już co wypominać, że te konkrety miały być zrealizowane w ciągu 100 dni. Tymczasem dni minęło już ponad 300.

Problemy leżą gdzie indziej

Pozostaje pytanie, czy te obietnice są w ogóle aktualne. Czy tego, co zaproponował rząd rzeczywiście przedsiębiorcy potrzebują, żeby się rozwijać?

Przez ostatni rok rozmawialiśmy na łamach „Wprost” z dziesiątkami przedsiębiorców – właścicielami polskich firm, jak i największymi zagranicznymi inwestorami. Nikt z nich nie postulował, że przydałoby się znieść zakaz handlu w niedzielę czy zrezygnować z podatku Belki. To są jakieś didaskalia, bo problemy leżą zupełnie gdzie indziej.

Tu i teraz należałoby między innymi uprościć system podatkowy, przyspieszyć pracę sądów, ograniczyć legislacyjną biegunkę, pomóc firmom w szybkiej i mądrej transformacji energetycznej, wesprzeć rodzime przedsiębiorstwa w ekspansji zagranicznej, zadbać bardziej o równe szanse i uczciwą konkurencję w kraju i za granicą.

Niepewna przyszłość

Pozostaje również cała masa wyzwań, które już powoli dają o sobie znać, a w przyszłości uderzą z wielką mocą.

Jednym z nich jest kryzys demograficzny. Polska, jak i cała Europa po prostu umiera. Z rynku pracy rok w rok ubywają nam tysiące rąk do pracy. Jak przedsiębiorcy mają się więc rozwijać, skoro w kolejnych latach nie będzie miał kto pracować? Odpowiedzią jest oczywiście automatyzacja, robotyzacja, sztuczna inteligencja, ale przede wszystkim mądra polityka migracyjna.

Czytaj też:
Taki rachunek mogą pokazać państwu przedsiębiorcy. Gigantyczne liczby

Jak tworzyliśmy raport

W stworzeniu tej publikacji pomogło nam kilka instytucji. To Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, reprezentujący sól polskiego biznesu, bo ponad 2 mln najmniejszych firm, których mamy w kraju najwięcej. Pomogła nam Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych, nowo powstała organizacja, która zrzesza z kolei największe polskie przedsiębiorstwa działające na arenie międzynarodowej. Pomogła nam Fundacja Praw Podatnika, która walczy o korzystne dla obywateli, w tym przedsiębiorców, prawo podatkowe. Pomogła nam Fundacja Pomyśl o Przyszłości, która od lat propaguje ideę mądrości gospodarczej i kapitału społecznego. Skorzystaliśmy również ze stworzonego na jej zamówienie raportu pt. „Wybrakowany potencjał” autorstwa dwóch ekonomistów ze Szkoły Głównej Handlowej: dr Katarzyny Agnieszki Obłąkowskiej i dr. Artura Bartoszewicza.

Poza tymi instytucjami skontaktowaliśmy się również z kilkoma największymi przedstawicielami biznesu z różnych sektorów rynku prywatnego. Wadowicki Maspex reprezentuje więc sektor spożywczy. Wiśniowski – przemysłowy. Canpack – rynek opakowań. Rohlig Suus – branżę transportu, spedycji i logistyki. Fakro – szeroko pojęty sektor budowlany.

Sama redakcja „Wprost” dołożyła dwa swoje postulaty. Jeden, który nagłaśniamy już od lat – żeby polskie państwo skończyło wreszcie z popisowymi zatrzymaniami i tymczasowymi aresztowaniami polskich przedsiębiorców. Drugi dotyczy tego, co przed nami. To apel o niegrzebanie przez państwo w zapisach o fundacji rodzinnej, która ma zabezpieczać polski biznes przechodzący właśnie w ręce kolejnych pokoleń.

Zebrane w ten sposób 100 postulatów ułożyliśmy według dziewięciu najważniejszych dziedzin, czyli rynku pracy, prawa, podatków, edukacji, Unii Europejskiej, płac, ekspansji zagranicznej, kontroli i infrastruktury. Oto, czego tak naprawdę potrzebuje polski biznes, żeby mógł się dalej rozwijać.

Pełna wersja raportu jest do pobrania w formie pdf wśród wydań specjalnych „Wprost”.

10 najważniejszych postulatów polskiego biznesu

  1. Uproszczenie sytemu podatkowego
  2. Stabilność prawa i przyspieszenie pracy sądów
  3. Ograniczenie nowych aktów prawnych i podniesienie ich jakości
  4. Transformacja rynku pracy i mądra polityka migracyjna
  5. Przyspieszenie transformacji energetycznej
  6. Ochrona interesu polskich firm w kraju i za granicą
  7. Urzędnicy dbający o rozwój przedsiębiorczości
  8. Rozszerzenie estońskiego CIT
  9. Budowanie mądrości gospodarczej
  10. Zrównoważenie tempa wzrostu pensji minimalnej

100 postulatów polskiego biznesu

Rynek pracy

1. Wprowadzić zmiany dotyczące składki zdrowotnej. 1

2. Przejęcie przez ZUS wypłaty zasiłku chorobowego od pierwszego dnia nieobecności pracownika. 1

3. Przygotować kompleksowe rozwiązania dla pogłębiającego się niżu demograficznego. 1

4. Aktywizować zawodowo osoby pozostające poza rynkiem pracy. 1

5. Stworzyć zachęty podatkowe do późniejszego przechodzenia na emeryturę. 1

6. Usprawnić proces naboru do pracy cudzoziemców. 1

„Brak pracowników to jedna z głównych barier hamujących wzrost gospodarczy Polski. W warunkach pogłębiającego się niżu demograficznego zjawisko to będzie się pogłębiać. Dlatego przedsiębiorcy liczą na przygotowanie przez rząd kompleksowego programu rozwiązania tego problemu”.
Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców

7. Zróżnicować wysokość płacy minimalnej. 2

„Płaca minimalna to bardzo skuteczny element prowadzenia polityki społecznej przez państwo, natomiast nie jest on optymalnie wykorzystywany. Nie uwzględnia chociażby różnic w kosztach życia. Brak zróżnicowania geograficznego wypycha pracę z tych miejsc, gdzie jest jej niewiele. Dobrym wskaźnikiem różnicującym byłaby stopa bezrobocia, czyli niskie bezrobocie to wyższa płaca minimalna, a wyższe bezrobocie oznaczałoby niższą płacę minimalną”.
Krzysztof Pawiński, prezes Maspex

8. Uelastycznić kodeks pracy i ujednolicić kwestie prawne w zakresie zatrudnienia (zwłaszcza w kontekście umów o dzieło, umów zleceń i umów o pracę). 3

9. Stworzyć strategię migracyjną, która pozwoli na efektywne i bezpieczne rekrutowanie pracowników. 4 5

10. Brak konieczności uzyskania nowego pozwolenia o pracę przy zmianie pracodawcy przez cudzoziemca. 5

11. Otwarcie na nowe rynki migracji zarobkowej. 5

12. Chronić kapitał ludzki przed drenażem przez inne gospodarki. 6

13. Promować i zachęcać osoby kwalifikujące się do uzyskania Karty Polaka, jak i przedstawicieli Polonii do powrotu do Polski. 5

14. Dostosować zasady funkcjonowania rynku pracy do oczekiwań młodych pokoleń. 5


Prawo

1. Ograniczyć liczbę nowych aktów prawnych i podnieść jakość tych koniecznych do uchwalenia. 1

2. Trzymać się zasady „UE+0”, czyli odejść od nagminnej praktyki uzupełnienia regulacji unijnych o dodatkowe obostrzenia podczas implementowania prawa UE. 1

3. Usprawnić sądownictwo gospodarcze. 1

4. Ukrócić stosowanie tymczasowych aresztów w sprawach gospodarczych. 7

5. Zmniejszyć liczbę nowych aktów prawnych. 2

6. Zmniejszyć tempo wprowadzania nowych aktów prawnych. 2

Czytaj też:
1000 największych firm w Polsce. Powstał nowy ranking „Wprost”

7. Przyspieszyć pracę sądów w sprawach gospodarczych. 2

8. Ograniczyć biurokrację związaną z prowadzeniem inwestycji budowlanych. 3 

„Nieustające zmiany prawne wpływają na proces uzyskiwania pozwoleń i decyzji administracyjnych związanych z inwestycjami budowlanymi. Niestabilność przepisów i ciągłe zmiany wpływają także na koszty biurokracji”.
Andrzej Wiśniowski, założyciel i właściciel Wiśniowski

9. Udoskonalić ustawę o prawie ochrony środowiska, żeby w mniejszym stopniu ograniczała rozwój gospodarczy kraju. 9 

10. Wprowadzenie konsekwentnej polityki antyalkoholowej. 2

11. Zakaz reklamy produktów alkoholowych bez względu na zawartość czystego alkoholu w opakowaniu. 2


Podatki

1. Uprościć i ustabilizować system podatkowy. 3

2. Rozszerzyć estoński CIT na grupy kapitałowe czy holdingi. 5 9

„Polskie firmy międzynarodowe konkurują z dużymi globalnymi koncernami, które posiadają znaczący kapitał oraz efekt skali. Tych z kolei nie posiadają polskie firmy. CIT estoński sprawia, że kapitał pozostaje w spółce. Rozszerzenie CIT-u estońskiego na grupy kapitałowe wsparłoby więc kapitałowo polskie rodzime firmy i ułatwiło im rozwój oraz ekspansję międzynarodową. Dane statystyczne wskazują, że w krajach, które posiadają znaczącą liczbę rodzimych firm globalnych, średnia zarobków, a wiec zamożność społeczeństwa, jest wyższa niż w krajach, które takich firm nie posiadają”.
Grzegorz Piątkowski, Prezes Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych

3. Rozważyć zwolnienie w zakresie podatku od dywidendy w przypadku reinwestowania dywidend w inne polskie przedsiębiorstwa, np. proeksportowe. 5 9

4. Rewidować i uzupełnić umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. 5

5. Wprowadzić opłaty równych szans (od korzyści skali). 5 9

6. Zabezpieczyć prawa podatników i w Ordynacji podatkowej po słowach „organ stwierdza nieważność ostatecznej decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa”, dodać: „A w szczególności, gdy decyzja nakłada podatek w wyższej kwocie niż należna”. 8

7. Zwracać w trybie natychmiastowym pobrane kwoty po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) czy Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) uchylającym decyzję nakładającą podatek. 8

8. Nie naliczać odsetek za zwłokę w przypadku zaskarżenia decyzji do sądu po upływie trzech miesięcy od złożenia skargi. 8

9. Ogłaszać wyroki w sprawach podatkowych dopiero wtedy, gdy sąd ma gotowe uzasadnienie pisemne. 8

10. Wprowadzić 15-proc. globalny podatek wyrównawczy, który ma obowiązywać od stycznia, a ustawy nadal nie ma. 2

11. Objąć wszystkie produkty w łańcuchu dostaw podatkiem węglowym bez różnicowania. 10

12. Nagradzać za wzajemność, a karać za ucieczkę z rentą wynikającą ze społecznych ustępstw na rzecz uczestnika rynku w ramach polityki fiskalnej czy pieniężnej państwa. 6

13. Uchylić w Ordynacji podatkowej art. 249 mówiący o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, gdy sąd administracyjny oddalił skargę na decyzję. 8

14. Doprecyzować art. 243 par. 2 w ten sposób, że „Postanowienie o wznowieniu postępowania stanowi podstawę do przeprowadzenia przez właściwy organ postępowania co do przesłanek wznowienia i gdy ta przesłanka okaże się zasadna, to kontynuowane jest postępowanie podatkowe w sprawie wymiaru podatku” – a nie w sprawie przedstawionego dowodu, jak ma to miejsce w praktyce do dziś. 8

15. Dodać do art. 70 par. 6a mówiący o tym, że nie przedawniają się nadpłaty, które organ zobowiązany był zwrócić z urzędu, a był bezczynny – np. nadpłaty powstałe w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) stwierdzającego niezgodność z konstytucją przepisu, na podstawie którego nałożono podatek. 8

16. Zwracać z oprocentowaniem nietrafione lub zawyżone zabezpieczenia dokonywane przez administrację na majątku. 8

17. Uprawnienia do kierowania zagadnień do podjęcia uchwał przez poszerzone składy NSA mają mieć również organizacje prawnicze i uniwersyteckie wydziały prawa. Dotyczyć ma to zarówno rozbieżności linii orzeczniczych, jak i poważnych zagadnień prawnych. 8

18. Podjęcie uchwały przez poszerzony skład NSA powinno być przesłanką do wznowienia postępowania sądowego i administracyjnego. 8

19. Obligatoryjne musi być uchylanie przez NSA wyroku WSA, który nie odniósł się do jakiegokolwiek zarzutu skargi bez badania jego zasadności. Taki bowiem wyrok narusza wprost konstytucyjne prawo do sądu. 8

20. Zmodyfikować należy przepisy o związaniu sądów/organu wykładnią prawa zaprezentowaną w prawomocnym orzeczeniu jedynie do sytuacji, gdy ta wykładnia potwierdza stanowisko podatnika zawarte w skardze. Nie ma żadnego uzasadnienia dla związania błędną wykładnią, czyli np. taką, która jest sprzeczna z zasadami logiki czy też ze zmienioną linią orzeczniczą NSA w tzw. międzyczasie, czyli od wydania wyroku przez NSA a ponownym rozpoznaniem sprawy przez WSA. 8

21. Zmodyfikować należy art. 179a poprzez zobowiązanie do odniesienia się składu WSA do zarzutów postawionych w skardze kasacyjnej. Ma ono polegać na wyjaśnieniu, dlaczego WSA nie uchyla w ramach autokontroli wydanego przez siebie wyroku. 8

„Te zmiany spowodują, że sąd będzie zdecydowanie szybciej korygował błędne linie orzecznicze, co dziś zdarza się rzadko. Dzięki temu skrzywdzeni obywatele będą mogli odzyskać utracony w wyniku sądowych błędów majątek. A przede wszystkim spowoduje, że władza wykonawcza i ustawodawcza będzie zainteresowana, aby prawo podatkowe było jednoznaczne i zrozumiałe dla adresatów, czyli obywateli-podatników, a nie jedynie dla specjalistów prawa podatkowego”.
Marek Isański, prezes Fundacji Praw Podatnika

22. Niezaostrzanie przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych. 7


Edukacja

1. Zreformować szkolnictwo zawodowe. 1

2. Kształcić większą liczbę inżynierów. 2

„Przez ostatnie lata uczelnie wyższe zostały zagłodzone. Efekt? W przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców, kształcimy dwa razy mniej inżynierów niż Niemcy czy Austria. Państwo powinno kształcić w tych obszarach, które są gospodarce potrzebne. Za 20 lat dalej będziemy potrzebować wykształconych górników czy metalurgów, a nie są to zawody, które porywają młodzież”.
Krzysztof Pawiński, prezes Maspex

3. Nawiązać współpracę między administracją rządową czy samorządową a przedsiębiorcami w celu zwiększenia świadomości, jak duży wkład przedsiębiorcy wnoszą w rozwój i stabilność gospodarczą polskiego państwa. 10

4. Budować patriotyzm gospodarczy. 10

5. Budować kapitał społeczny. 10

6. Edukować konsumentów w obszarze polskości produktów i usług. 6

7. Budować dumę narodową, patriotyzm, w tym patriotyzm gospodarczy oraz odpowiedzialność względem narodowego dobra wspólnego. Promować ideę współpracy z innymi narodami na zasadach partnerskich i wzajemności, a wyzbyć się naiwności, łatwowierności i świadomości kolonialnej. Wypracować wspólny narodowy kanon kulturowy (kultura, nauka, technika, przedsiębiorczość, wynalazczość, walka) wokół norm wzajemności i zwycięstwa. 6

8. Rozbudowywać zaangażowanie w organizacje społeczne i sąsiedzkie, nieformalne sieci społeczne i likwidować deficyty kapitału społecznego na poziomie lokalnym, aby chronić dzieci, umożliwiać im dobry rozwój oraz czynić ulice, dzielnice, wsie i miasta bardziej bezpiecznymi do życia i rozwoju zawodowego. Prowadzić akcje odpowiedzialności za siebie nawzajem i przestrzeń publiczną. 6

9. Prowadzić politykę społeczno-gospodarczą spajającą, łączącą i włączającą – rozwijać świadomość obywateli w zakresie działania państwa i polityki publicznej, promować debatę publiczną łączącą i spajającą „plemiona” polityczne, prowadzić akcje uświadamiające w zakresie dóbr wspólnych, promować jedność narodu jako dobro wspólne. Podnosić frekwencję wyborczą – kampanie profrekwencyjne. 6

Czytaj też:
Ta branża generuje 7 proc. PKB. Przełomowy był dla niej jeden moment

10. Budować zaufanie do państwa i poszczególnych instytucji publicznych, w tym dbających o porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz do administracji skarbowej, a poprzez to wzmacniać gotowość do płacenia podatków. 6

„Im wyższy poziom kapitału społecznego, tym wyższe wynagrodzenia. Mam tu na myśli wzięcie na siebie odpowiedzialności za rozwój kraju przez wszystkie grupy społeczne. Nie tylko przedsiębiorców, ale też konsumentów i polityków. To konsumenci, wybierając produkty polskich firmy, nie tylko dostarczają im kapitał na rozwój, ale również powiększają ich korzyści skali tak, aby mogli być konkurencyjni za granicą”.
Ryszard Florek, prezes Fakro

11. Wyrugować z przestrzeni publicznej zjawiska korupcji, nepotyzmu, nadużyć władzy oraz działań przeciw interesowi Rzeczpospolitej Polskiej. Wymagać od zawodów i instytucji zaufania publicznego wdrażania idei wiarygodności. 6

12. Stworzyć system obowiązkowego zrzeszania dla przedsiębiorców, który obejmowałby m.in. obowiązek wsparcia przygotowania zawodowego młodzieży. 6

13. Wytworzyć instytucję wspierającą rozwój zdolnych młodych Polaków w przedsiębiorstwach i instytucjach krajowych opartą na przejrzystych zasadach. 6

14. Inwestować w świadomość obywateli w zakresie geopolityki – uzupełnić program nauczania w szkołach średnich w zakresie zaawansowanej geopolityki 6


Unia Europejska

1. Zrównoważyć cele klimatyczne zawarte w ramach Zielonego Ładu z zachowaniem konkurencyjności europejskiego przemysłu. 1

2. Zwiększyć aktywność rządu w obszarze prawodawstwa unijnego, na co jest szansa wraz z objęciem przez Polskę prezydencji w Radzie UE od 1 stycznia 2025 r. 1

3. Wykorzystać środki unijne, w tym te z KPO, na przyspieszenie transformacji energetycznej, co przełoży się na obniżkę cen energii, których wysokość negatywnie wpływa na konkurencyjność polskiej gospodarki. 1

4. Uruchomić odpowiednio wysokie środki unijne na realizację zasad zrównoważonego rozwoju. 1

„Najbliższe lata będą okresem wprowadzania dyrektywy CSRD. Zobowiązuje ona firmy (nie tylko te duże, ale stopniowo także średnie i małe) do dodatkowej sprawozdawczości oraz wprowadzania zasad ESG. To duże obciążenie finansowe dla polskich firm”.
Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców

5. Zadbać o dostatecznie dużą reprezentację w strukturach Komisji Europejskiej, porównywalną do reprezentacji innych podobnych unijnych krajów. 5

6. Wprowadzić rozsądne zasady obowiązywania systemu kaucyjnego. 2

7. Zrewidować działania systemu Nutri-Score, który okazał się niekorzystny dla wielu naturalnych produktów spożywczych. 2

„Przykład: 100-proc. soki owocowe czy przecierowe smoothie owocowe bez dodatku jakichkolwiek cukrów i słodzików uzyskują kategorię C, a tym samym pomarańczowy kolor w ramach znaku Nutri-Score. Tak samo jak napoje zawierające sztuczne dodatki (barwniki, aromaty, konserwanty), najczęściej gazowane, przy odpowiednio dobranym składzie również uzyskują kategorię C, co nie jest adekwatne do ich rzeczywistej wartości odżywczej i żywieniowej. Założeniem systemu jest jednoznaczna rekomendacja kupić/nie kupić, co w przypadku soku spowoduje konsternację konsumenta z uwagi na dotychczasową edukację w tym zakresie”.
Krzysztof Pawiński, prezes Maspex

8. Złagodzić MDR-y, czyli raportowanie schematów podatkowych – unijne przepisy mające na celu zwalczanie agresywnego optymalizowania podatkowego. 2

9. Efektywniejsze i szybsze wdrożenie systemu eCMR, czyli elektronicznych listów przewozowych. 4


Płace

1. Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł. 1

„Jako osoby twardo stąpające po ziemi, przedsiębiorcy, zdają sobie sprawę, że ani w przyszłym, ani zapewne w 2026 r. nie będzie przestrzeni budżetowej dla podniesienia kwoty wolnej od podatku do wysokości 60 tys. zł. Mają jednak nadzieję, że reformę tę rząd wprowadzi na koniec kadencji parlamentu w 2027 r”..
Agnieszka Majewska, Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców

2. Zahamowanie tempa wzrostu płacy minimalnej. 2

3. Uzależnić wzrost wynagrodzeń posłów, senatorów i innych pracowników sfery budżetowej od wzrostu polskiego PKB na osobę. 5

„Przedsiębiorca, który oferuje pracownikom niższe wynagrodzenia niż wymaga tego rynek, traci pracowników, z kolei przedsiębiorca, który płaci pensje wyższe niż rynkowe, traci firmę gdyż przestaje być konkurencyjny. Takie same mechanizmy warto zastosować w odniesieniu do pracowników sfery budżetowej”.
Ryszard Florek, prezes Fakro

Ekspansja zagraniczna

1. Stworzyć w Polsce system ochrony konkurencji np. na wzór rozwiązań funkcjonujących w Austrii. 5 9

„W Austrii przy UOKiK działa organ doradczy – Komisja ds. Konkurencji, który składa się z ośmiu członków wyróżniających się wiedzą z zakresu gospodarki. Powołuje ich Minister Gospodarki spośród kandydatów zaproponowanych przez Austriacką Izbę Gospodarczą. Austria posiada także w pełni wyspecjalizowane, ograniczone do II instancji, sądownictwo, zajmujące się prawem konkurencji”.
Grzegorz Piątkowski, Prezes Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych

2. Powołać instytucję Rzecznika Interesu Gospodarczego, który mógłby interweniować w przypadkach, kiedy interpretacja prawa nie jest zgodna z interesem gospodarczym Polski. 5 9

Czytaj też:
Jerzy Buzek: Niemcy zadziwiają się Polską

3. Zwiększyć wsparcie państwa dla rozwoju eksportu. 3 

„Jako firma, która działa w 35 krajach, dostrzegamy, jak wielkie koszty wiążą się z rozwojem działalności eksportowej i pokonywaniem wszelakich barier. Polskie rządy w niewielkim stopniu wspierają konkurencyjność polskich firm działających poza granicami kraju”.
Andrzej Wiśniowski, założyciel i właściciel Wiśniowski

4. Wspólna praca i wspólna wizja Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w sprawie wsparcia polskich przedsiębiorców na zagranicznych rynkach. 10

5. Przebudować i wzmocnić UOKiK, aby jego pozycja umożliwiała ochronę polskich przedsiębiorców przed atakami prawno-regulacyjnymi innych przedsiębiorstw narodowych i korporacji międzynarodowych. 6

6. Utworzyć w Polsce, na wzór francuski, Szkołę Wojny Ekonomicznej, w której wyszkolimy kadry do działania w świecie, w którym dostęp do informacji i umiejętność korzystania z niej dają przewagę w polityce, dyplomacji i biznesie. 6

7. Badać zachowania innych nacji, podejmowanych przez nie działań w obszarze patriotyzmu gospodarczego. 6

8. Wdrożyć rozwiązania prawne chroniące wartości i symbole narodowe przed ich nieuprawnionym wykorzystywaniem przez podmioty zagraniczne w celu budowania fałszywej narracji polskości kapitału, produktów czy wizerunku. 6

9. Konsekwentnie budować markę POLSKA, zarówno w wymiarze państwa, jak i narodu, poprzez rozwijanie dyplomacji kulturalnej i gospodarczej. 6

10. Przygotować spójną komunikację do odbiorców krajowych i międzynarodowych na temat wartości niesionej przez krajowy biznes i polskich przedsiębiorców. 6


Kontrola

1. Ograniczyć możliwości odwoływania się pracowników administracji skarbowej od wyroków sądowych w postępowaniach z przedsiębiorcami, bez zgody Ministra Finansów. 5 9

2. Usunąć słowo „rażące” w ustawie o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy. Tak, aby możliwa była odpowiedzialność urzędników w sytuacji, gdy stwierdzono zwykłe naruszenie prawa. 8

„Uchwalenie tej ustawy odniosło skutek odwrotny od zamierzonego przez jej autorów. Spowodowało drastyczne pogorszenie pracy administracji, która właśnie dzięki tej ustawie otrzymała zapewnienie, że urzędnicy mogą bez żadnej odpowiedzialności łamać prawo. Bo wstępnym warunkiem odpowiedzialności jest stwierdzenie, że doszło w wydanej decyzji do rażącego naruszenia prawa”.
Marek Isański, prezes Fundacji Praw Podatnika

3. Nakładać kary finansowe na osoby podpisujące daną decyzję w przypadku opieszałego działania administracji publicznej i wymiaru sprawiedliwości. 8

4. Wdrożyć wielokrotnie odraczany krajowy system ewidencji faktur – KSeF. Przekładanie terminów blokuje prace rozwojowe nad automatyzacją systemu obiegu faktur w firmach. 2

5. Zaprzestać żądania kserokopii faktur przez kontrole krzyżowe VAT, mając przecież pełną informację o fakturach w JPK VAT. 2

6. Nie wykorzystywać i nie kreować przez urzędników niejasności w prawie w celu pognębienia przedsiębiorców. 10

„Urzędnicy powinni brać pod uwagę, co jest w interesie Polski, czy nie warto czasem odpuścić zbyt rygorystycznego stosowania prawa, a stosować prawo tak, żeby popchnąć przedsiębiorcę do przodu”.
Dr hab. Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy Canpack

7. Świadomie promować polską gospodarkę i polskich przedsiębiorców przez wszystkich urzędników publicznych, w tym sprawujących urzędy na najwyższych szczeblach. 6


Infrastruktura

1. Przeprowadzić mądrą transformację energetyczną. 2

2. Nie eksperymentować z technologiami, które nie są dojrzałe, a poczekać na moment, kiedy staną się one standardem i wówczas w nie dynamicznie wejść, nie ponosząc kosztów ich rozwoju. 2

3. Rozbudować i modernizować infrastrukturę drogową. 3

„Problemy logistyczne wynikające z niedostatecznej jakości infrastruktury transportowej, brak dróg, zła jakość dróg lub niewystarczająca przepustowość dróg krajowych, zwłaszcza w rejonie Małopolski i Sądecczyzny, generują koszty i opóźnienia”.
Andrzej Wiśniowski, założyciel i właściciel Wiśniowski

4. Modernizacja i rozwój infrastruktury transportu kolejowego – linii kolejowych oraz terminali przeładunkowych. 4

5. Rozwój sieci ładowarek o dużej mocy dla ciężarówek elektrycznych. 4

6. Zwiększyć dostępność infrastruktury tankowania innych paliw alternatywnych, jak wodór, HVO 100 4

7. Zmodernizować sieci energetyczne. 4

„Potrzeba znacznej modernizacji sieci energetycznych, które pozwolą na efektywniejsze zasilanie obiektów logistycznych czy wspomnianej sieci ładowarek w zieloną energię. Pozwoli to także na transfer energii w drugą stronę – np. odsprzedaż nadwyżek energii wytworzonej z paneli fotolotnicznych przy magazynach”.
Adam Galek, członek zarządu Rohlig SUUS Logistics.

8. Budowa elektrowni jądrowej. 10

9. Wsparcie finansowe dla firm transportu drogowego, gdy coraz częściej słychać o kolejnych bankructwach. 4

10. Zwiększyć dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówek. 4


Przypisy:
  1. RMŚP
  2. Maspex
  3. Wiśniowski
  4. Rohlig Suus
  5. Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych
  6. Fundacja Pomyśl o Przyszłości
  7. Redakcja „Wprost”
  8. Fundacja Praw Podatnika
  9. Fakro
  10. Canpack

Czytaj też:
Orfinger: Żeby zniszczyć polską przedsiębiorczość trzeba czegoś ekstremalnego
Czytaj też:
W tej dziedzinie Polska wyrasta na globalnego gracza. Oto 15 gigantów

Artykuł został opublikowany w najnowszym wydaniu tygodnika Wprost.

Aktualne cyfrowe wydanie tygodnika dostępne jest w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.