Branża transportu, spedycji i logistyki, czyli TSL, odpowiada za 7 proc. polskiego PKB. To tyle, ile dopiero za parę lat Polska ma wydawać na ochronę zdrowia. Na razie wydajemy o procent mniej. W sumie w całym sektorze TSL pracuje ponad milion Polaków. Tylko w samym transporcie zarejestrowanych jest u nas ponad 125 tys. przedsiębiorstw. W zasadzie w żadnym kraju Unii Europejskiej ta branża nie odgrywa tak gigantycznej roli w gospodarce.
Błogosławiona lokalizacja
Polska w Unii Europejskiej przewozi najwięcej. W 2021 r. polscy kierowcy przetransportowali jedną piątą towarów na cały unijnym rynku – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wyprzedzamy i Niemców, i Hiszpanów, którzy pod względem przewozów zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce we Wspólnocie.
Czytaj też:
Roboty to przyszłość logistyki. Są nawet 100 razy szybsze od ludzi
Patrząc na ostatnią dekadę, czyli lata 2010-2020, to cały sektor rozwijał się u nas w kosmicznym tempie. Przyrost wynosił ok. 5 proc. rocznie. To więcej niż cała polska gospodarka. Więcej niż takie inne kluczowe dla nas branże, jak choćby przemysł czy budownictwo – wynika z raportu związku pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.
Położenie Polski na mapie świata raz jest przekleństwem, a raz błogosławieństwem. Jesteśmy w tym momencie historii, gdzie nasza lokalizacja daje nam atut, żeby to właśnie Polska stała się wielkim hubem łączącym Wschód i Zachód Europy.
Transport topi się w długach
Pisząc o branży TSL można mieć pewien dysonans. W zasadzie nawet kilka. W kolejnych raportach czytamy, jak ważna i prężna jest to gałąź całej polskiej gospodarki. Z drugiej strony, w branży transportowej dzieje się źle. Nie są to już małe problemy do załatania, a poważny kryzys. 60 proc. przedsiębiorców z branży sygnalizuje zamiar redukcji floty i zatrudnienia w najbliższych miesiącach – wynika z danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. W pierwszym kwartale tego roku zbankrutowało 120 firm transportowych. Branża po prostu topi się już w długach. Według informacji Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, zadłużenie tego sektora sięga już ponad 3,2 mld zł. 37 tys. przedsiębiorców z branży nie jest w stanie spłacać na czas swoich zobowiązań.
Główny powód problemów to unijne regulacje skoncentrowane na redukcji emisji CO2. Do tego dochodzi wzrost cen paliw czy opłat drogowych, które choćby w Niemczech są powiązane z normami emisji spalin. Branży nie pomógł również efekt pandemii. Kolejny cios to wojna w Ukrainie i odcięcie od trzech dużych rynków, co z dnia na dzień wyłączyło praktycznie z ruchu dziesiątki tysięcy ciężarówek i kierowców.
Kłopotów jest więcej, jak choćby wpuszczenie na unijny rynek firm transportowych z Ukrainy, które bez obowiązku posiadania odpowiednich zezwoleń, mogą konkurować z naszymi. Jednak cała branża TSL to nie tylko przewoźnicy. Chociaż to im obrywa się niestety najmocniej.
Magazyny łapią oddech
Kilka tygodni temu pozytywne wieści napłynęły z polskiego rynku magazynowego. Po dwóch latach zadyszki wreszcie przyszła chwila oddechu. Porównując pierwszą połówkę tego roku do analogicznego okresu rok wcześniej, to popyt na powierzchnie przemysłowo-logistyczne wzrósł aż o jedną piątą – wynika z raportu firmy doradczej Colliers.
Patrząc na same kwartały, to w drugiej ćwiartce tego roku Polska osiągnęła najlepszy wynik w całej Europie. Popyt na powierzchnie magazynowe w Polsce przerósł nawet wartości obserwowane w Niemczech – czytamy w analizie przygotowanej przez Amerykanów z Cushman&Wakefield.
Wkrótce Polska może przebić poziom 35 mln mkw powierzchni magazynowej. To tak jakby samymi magazynami zabudować cały warszawski Mokotów. Chociaż dane napawają optymizmem, to deweloperzy nowych powierzchni magazynowych zachowują ostrożność. Nie wiedzą, czy ta chwila oddechu potrwa dłużej i rynek się ożywi, czy to jedynie chwilowe odbicie.
– Jest wiele niemieckich firm, które chciałyby ulokować swoje magazyny na zachodzie naszego kraju i obsługiwać stąd swój e-commerce, ale tego nie robią – mówił Guilhem Vicaire z francuskiego giganta FM Logistic podczas debaty „Wprost” na temat przyszłości branży TSL w Polsce.
Amerykanin, Francuz i Polak
Biorąc pod uwagę i te dobre, i te złe informacje na temat tak gigantycznej branży, jaką jest sektor TSL w Polsce, przygotowaliśmy ranking pokazujący tych największych z największych. W zestawieniu pomogła nam wywiadownia gospodarcza Dun&Bradstreet, która dostarczyła dane finansowe za 2022 r. To jeden z największych rankingów, które do tej pory opublikowaliśmy w ramach Forum Wolności Gospodarczej. Pokazujemy w nim aż 50 podmiotów. Patrząc na całą listę, to kryzysu nie widać. 47 firm spośród wymienionej pięćdziesiątki odnotowało zysk. Wszystkie, z wyjątkiem czterech, rok do roku powiększyły swoje przychody. Kto znalazł się na szczycie?
Pierwsze miejsce to spółka Amazon Fulfillment Poland.
– Do 2022 roku Amazon stworzył ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc prac oraz zainwestował w Polsce ponad 20 mld zł, co miało bezpośredni, pozytywny wpływ na krajową gospodarkę, zwiększając polski PKB o ponad 24 mld zł. W tym roku uruchomiliśmy kolejne centrum logistyczne Amazon w Gorzyczkach. To już nasz trzeci obiekt na Śląsku, a jego lokalizacja umożliwia nam bardziej efektywne zarządzanie transportem, co przekłada się na szybszą i sprawniejszą realizację zamówień. W ciągu roku zamierzamy utworzyć 1000 nowych miejsc pracy i przyczynić się do dalszego rozwoju województwa śląskiego. Obecnie Amazon w Polsce to 11 nowoczesnych centrów logistycznych zlokalizowanych w całej Polsce, biura korporacyjne i Amazon Web Services (AWS) w Warszawie oraz Centra Rozwoju Technologii (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, gdzie zespoły menedżerskie, inżynierskie i naukowe tworzą, i rozwijają globalne, najbardziej zaawansowane technologie i urządzenia – mówi o sile amerykańskiej firmy na polskim rynku Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w CEE.
Drugie miejsce przypadło spółce InPost Rafała Brzoski, stałego bohatera naszej Listy 100 najbogatszych Polaków. To polski lider w usługach logistycznych i pierwsza firma w kraju, która stworzyła sieć Paczkomatów®, czyli samoobsługowych punktów nadania i odbioru paczek, czynnych 24 godziny na dobę. W sumie ma już ponad 22 tys. automatów. To tylko Polska, bo kolejne kilkanaście tysięcy Paczkomatów® InPostu jest zlokalizowanych za granicą. W zeszłym roku firma dostarczyła prawie 900 mln przesyłek.
Ostatnie miejsce na podium przypadło spółce DPD Polska. To część Geopost, drugiej największej sieci kurierskiej na świecie. Ta z kolei jest kontrolowana przez francuską pocztę La Poste. W Polsce firma dysponuje siecią 28 tys. punktów nadań i odbiorów DPD Pickup, w tym oddziałów miejskich i automatów paczkowych.
Jakie jeszcze firmy znalazły się w naszym zestawieniu?
Najwięksi gracze w branży TSL
Miejsce | Nazwa spółki | Przychody 2022 | Zysk netto 2022 | Wzrost przychodów 2021/22 |
---|---|---|---|---|
1 | AMAZON FULFILLMENT POLAND SP Z O O | 10 343 153 000 | 590 801 000 | 4 349 336 000 |
2 | INPOST SP Z O O | 7 347 730 000 | 50 819 000 | 885 486 000 |
3 | DPD POLSKA SP Z O O | 4 394 812 000 | 117 315 000 | -17 392 000 |
4 | HAVI LOGISTICS SP Z O O | 4 131 296 000 | 313 158 000 | 735 838 000 |
5 | RABEN LOGISTICS POLSKA SP Z O O | 3 778 370 178 | 219 315 093 | 591 837 263 |
6 | SCHENKER SP Z O O | 3 416 561 000 | 6 756 000 | 633 122 000 |
7 | DHL PARCEL POLSKA SP Z O O | 2 876 249 710 | 318 766 909 | 536 689 563 |
8 | MEDIA SATURN LOGISTYKA SP Z O O | 2 477 776 449 | 121 286 892 | 183 027 826 |
9 | LX PANTOS POLAND SP Z O O | 2 415 857 802 | 6 296 143 | 342 627 053 |
10 | ROHLIG SUUS LOGISTICS S A | 2 339 648 961 | -4 330 670 | 521 832 063 |
11 | KUEHNE+NAGEL SP Z O O | 2 149 982 993 | 118 114 742 | 186 616 141 |
12 | DSV AIR & SEA SP Z O O | 2 034 611 883 | 50 178 461 | 55 829 046 |
13 | FEDEX EXPRESS POLAND SP Z O O | 1 900 475 000 | 51 229 000 | 595 846 000 |
14 | FM POLSKA SP Z O O | 1 867 908 000 | 180 336 000 | 428 881 000 |
15 | ARCTURUS SP Z O O | 1 753 445 393 | -11 125 695 | 96 622 298 |
16 | GEODIS ROAD NETWORK SP Z O O | 1 466 458 012 | 10 730 706 | 241 266 847 |
17 | HEGELMANN TRANSPORTE SP Z O O | 1 416 364 194 | 22 145 825 | 329 679 014 |
18 | GENERAL LOGISTICS SYSTEMS POLAND SP Z O O | 1 415 703 000 | 33 919 000 | 243 477 000 |
19 | BALTA S A | 1 361 113 967 | 16 776 119 | -3 112 110 |
20 | INPOST PACZKOMATY SP Z O O | 1 326 567 434 | 129 056 842 | 194 575 849 |
21 | ADAMPOL S A | 1 267 865 363 | 163 060 620 | 869 774 981 |
22 | DHL EXPRESS (POLAND) SP Z O O | 1 225 664 000 | 364 161 000 | 14 647 000 |
23 | DHL GLOBAL FORWARDING SP Z O O | 1 133 952 549 | 35 709 438 | 464 170 831 |
24 | DSV ROAD SP Z O O | 1 031 412 683 | 32 539 421 | 140 936 384 |
25 | ID LOGISTICS POLSKA S A | 1 031 210 114 | 109 195 682 | 144 159 656 |
26 | DB CARGO POLSKA S A | 996 388 000 | 18 086 000 | 146 719 000 |
27 | BALTIC HUB CONTAINER TERMINAL SP Z O O | 980 618 474 | 48 229 717 | 419 904 863 |
28 | JAS FBG S A | 976 052 813 | -91 132 737 | 165 693 108 |
29 | DACHSER SP Z O O | 943 017 881 | 430 389 324 | 295 689 875 |
30 | RABEN TRANSPORT SP Z O O | 916 701 099 | 41 071 433 | 149 748 349 |
31 | DHL EXEL SUPPLY CHAIN (POLAND) SP Z O O | 904 969 804 | 100 619 718 | 189 428 870 |
32 | GEODIS POLAND SP Z O O | 889 614 807 | 81 534 164 | 173 054 891 |
33 | HELLMANN WORLDWIDE LOGISTICS POLSKA | 824 357 318 | 2 861 972 | 216 191 074 |
34 | TELS GLOBAL POLSKA SP Z O O | 813 153 458 | 23 055 909 | 237 186 888 |
35 | INTEGER PL S A | 804 926 712 | 12 616 781 | 131 706 287 |
36 | QUICK SERVICE LOGISTICS POLSKA | 763 193 366 | 13 910 149 | 305 930 522 |
37 | ILS SP Z O O | 761 708 000 | 269 173 000 | -84 014 000 |
38 | C HARTWIG GDYNIA S A | 742 991 658 | 3 096 073 | 212 591 683 |
39 | FLEXTRONICS LOGISTICS POLAND SP Z O O | 741 547 000 | 28 535 000 | 208 664 000 |
40 | LIGENTIA SEA AIR RAIL SP Z O O | 741 277 686 | 11 339 615 | 13 892 748 |
41 | GIRPOLTRANS SP Z O O | 738 245 550 | 39 646 763 | 298 110 966 |
42 | H & M HENNES & MAURITZ LOGISTICS 1 SP Z O O | 736 038 480 | 56 108 166 | 26 676 024 |
43 | YUSEN LOGISTICS (POLSKA) SP Z O O | 735 674 730 | 8 279 501 | 267 872 087 |
44 | NAGEL POLSKA SP Z O O | 719 729 000 | 36 144 000 | 136 146 000 |
45 | SKAT TRANSPORT P S A | 715 871 669 | 15 400 469 | -157 137 701 |
46 | FRESH LOGISTICS POLSKA SP Z O O | 690 685 748 | 28 627 173 | 181 044 791 |
47 | PCC INTERMODAL S A | 689 467 920 | 23 891 110 | 128 226 339 |
48 | CEVA LOGISTICS POLAND SP Z O O | 671 519 029 | 76 831 077 | 168 583 861 |
49 | OMIDA SEA AND AIR S A | 668 301 000 | 34 237 000 | 113 420 000 |
50 | FORTIS LOGISTICS GROUP SP Z O O | 665 568 000 | 2 175 000 | 159 530 000 |
Czytaj też:
Od „fazy embrionalnej” do kluczowego sektora gospodarki. Tak rozwijała się branża IT i elektronicznaCzytaj też:
Studia logistyczne: klucz do kariery w dynamicznie rozwijającym się sektorze
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.