To ta branża najbardziej wypatruje środków z Krajowego Planu Odbudowy. Dwa lata czekania na unijne pieniądze, które miały dać mocnego kopa krajowym inwestycjom doprowadziły do zamrożenia wielu projektów infrastrukturalnych. Stoją kontrakty dotyczące przede wszystkim transportu i logistyki – usprawnienia łańcuchów dostaw po pandemicznym kryzysie, modernizacji kolei, budowy obwodnic czy inwestycji w odnawialne źródła energii.
Czytaj też:
Oto 30 największych firm budowlanych w Polsce. Liderzy trzymają się mocno
Czekając na KPO
Pierwsza jaskółka zmian nadeszła kilka dni temu. – Do Polski trafiło 27 mld zł z Unii Europejskiej – poinformowała 15 kwietnia minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Pierwsza transza środków ma trafić m.in. na realizację programu Czyste Powietrze, modernizację przejazdów kolejowych czy niebezpiecznych punktów na drogach. W sumie z odblokowanych funduszy do Polski ma trafić ponad pół biliona złotych. Pierwszy przelew stanowi więc zaledwie 4 proc. z całej kwoty.
Mimo tego, że kurek z unijnymi dotacjami był przez dwa ostatnie lata przykręcony, firmy realizujące duże kontrakty inżynieryjne trzymały się mocno w grze. Spośród 10 największych zaledwie 2 zaliczyły w 2022 roku stratę. Tyle samo rok do roku pomniejszyło przychody. 8 pozostałych wykazało wzrost. Tak wynika z danych finansowych wywiadowni gospodarczej Dun&Bradstreet, która wsparła nas w tworzeniu tego zestawienia.
Kto znalazł się na szczycie?
Największą spółką z tego sektora jest warszawski Budimex. Generalny wykonawca w sektorach infrastruktury drogowej, kolejowej czy lotniskowej. Buduje autostrady, drogi szybkiego ruchu, dworce, lotniska, muzea, gmachy sądów, a nawet kościoły. Mało kto wie, że to właśnie Budimex postawił ósmy co do wielkości kościół w Europie – Sanktuarium Maryjne w Licheniu. Chociaż dzisiaj firma należy do hiszpańskiego koncernu Ferrovial, to jej historia sięga jeszcze późnych lat 60. Wtedy występowała pod nazwą Centrala Handlu Zagranicznego Budownictwa Budimex i, tutaj ciekawostka, w latach 1968-1977 wybudowała 4 tys. km dróg w Libii.
Na drugim miejscu naszego zestawienia znalazła się mało znana firma z Serocka pod Warszawą. To Zesti Fos, który w całej Polsce zgarnia wielomilionowe kontrakty na modernizację oświetlenia ulicznego. Firma korzysta z przetargów ogłaszanych przez gminy, które nie tylko szukają oszczędności, ale przy okazji chcą być bardziej eko. Wymieniają więc stare sodowe żarówki na nowoczesne i bardziej energooszczędne LED-y.
Ostatnie miejsce podium objął Strabag. To już druga austriacka spółka, która znalazła się na szczycie naszych rankingów z branży budowlanej. Największą spółką tego sektora został już kilka dni wcześniej PORR, również z siedzibą w Wiedniu. Strabag działa w Polsce od 1987 roku. To Austriacy wybudowali prawie 40 proc. polskich autostrad i jedną piątą dróg szybkiego ruchu. Przebudowali dworzec w Katowicach i Warszawę Wschodnią, modernizowali linię kolejową E30 z Krakowa do Katowic.
A kto po Strabagu znalazł się w gronie największych spółek inżynieryjnych? O tym poniżej.
10 największych firm budownictwa infrastrukturalnego
Miejsce |
Nazwa firmy | Przychody 2022 | Zysk netto 2022 | Wzrost przychodów 2021/2022 |
---|---|---|---|---|
1 | BUDIMEX S A | 7 507 937 000 | 459 539 000 | 466 264 000 |
2 | ZESTI FOS SP Z O O | 4 600 652 000 | 199 115 000 | 4 597 152 305 |
3 | STRABAG SP Z O O | 4 397 806 346 | 167 224 407 | -46 732 829 |
4 | PUT INTERCOR SP Z O O | 1 683 229 266 | 151 453 806 | 445 334 489 |
5 | TORPOL S A | 994 608 000 | 183 300 000 | -36 451 000 |
6 | KOBYLARNIA S A | 985 642 000 | 13 413 000 | 317 687 000 |
7 | GÜLERMAK SP Z O O | 968 010 157 | -23 329 460 | 149 267 693 |
8 | EUROVIA POLSKA S A | 848 552 000 | 30 225 000 | 117 399 000 |
9 | COLAS POLSKA SP Z O O | 837 214 679 | -29 877 825 | 232 308 141 |
10 | ZUE S A | 831 921 000 | 10 241 000 | 50 538 000 |
Czytaj też:
Zielone światło dla kolejnego odcinka Via CarpatiiCzytaj też:
Kluczowy odcinek ekspresówki pod Szczecinem powstanie już wkrótce
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.