70 gigantów polskiej motoryzacji. „Daleko od zapaści”

70 gigantów polskiej motoryzacji. „Daleko od zapaści”

Dodano: 
Volkswagen Poznań -
Volkswagen Poznań - Źródło: Volkswagen
Chociaż branżę motoryzacyjną kryzys prześladuje od lat, to w naszym rankingu Polskich Czempionów Moto żadnego kryzysu nie widać.

„Przemysł motoryzacyjny w Europie na skraju zapaści”, „Niemieckie giganty samochodowe w kryzysie”, „Unii Europejskiej grozi utrata miliona miejsc pracy” – to tylko kilka z dziesiątków nagłówków o sytuacji w branży automotive z ostatnich tygodni.

Jest dramatycznie. Europejski przemysł motoryzacyjny pozostaje dzisiaj tym sektorem gospodarki, o którym w zasadzie pisze się tylko źle. Dobrych informacji nie ma.

My postaramy się zdjąć choć na chwilę to odium, bo patrząc na nasz ranking 70 polskich czempionów branży moto, to ani kryzysu, ani tym bardziej zapaści nie widać.

Wysoka fala bankructw

Kilka dni temu Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podało, że w Europie znika dzień w dzień średnio pół tysiąca miejsc pracy. Głównie w branży automotive. Bankructwo goni tam bankructwo.

W marcu upadłość ogłosiła Grupa Schlote, która dostarczała części dla polskich fabryk Volkswagena. W kwietniu zbankrutowała niemiecka marka aut luksusowych Isdera, którą 43 lata temu założył były pracownik Porsche. W maju syndyk masy upadłościowej ogłosił ostateczne zaprzestanie produkcji baterii do pojazdów elektrycznych w fabryce Northvolt. Bankructwo tej firmy jest największym w historii całej Szwecji. W czerwcu znany włosko-japoński producent i dostawca części samochodowych Marelli ogłosił, że jest niewypłacalny. W lipcu dużych bankructw było nawet kilka, bo upadłość ogłosiło niemieckie Neapco, które specjalizowało się w produkcji komponentów do układów napędowych. Z kolei w Chinach upadłość ogłosił tamtejszy oddział Stellantis, francusko-włosko-amerykańskiego koncernu od takich marek jak Peugeot, Citroen czy Opel. Chociaż do końca sierpnia zostało nam jeszcze kilka dni, to głośne bankructwa również i za ten miesiąc już zdążyły się nabić na liczniku. Choćby i w zeszłym tygodniu upadłość ogłosiła znana niemiecka firma, która od ponad 130 lat wytwarzała obrabiarki dla przemysłu samochodowego. Przeżyła dwie wojny światowe, ale takiego kryzysu, jaki mamy teraz, już nie była w stanie udźwignąć.

Europejskie demony i chiński smok

Skąd się to wszystko bierze? Przyczyn można by mnożyć w nieskończoność, ale na szybko można je podzielić na dwie grupy. W pierwszej znajdą się te wewnętrzne, europejskie demony, które krępują nie tylko branżę moto, ale dziesiątki innych sektorów. Chodzi przede wszystkim o ceny energii, które po wybuchu wojny w Ukrainie poszybowały w kosmos, choć już teraz wróciły do przyzwoitych poziomów. A w przypadku Niemiec chodzi o brak taniego gazu z Rosji, który latami hodował tamtejszy przemysł. Chodzi o brak rąk do pracy, bo Europa nam po prostu wymiera. Chodzi o krępujące unijne regulacje, kolejne dyrektywy opakowane w szlachetne ideały walki o zieloną planetę, które są na tyle oderwane od ziemi, że de facto zabijają firmy i pozbawiają ludzi pracy.

Czytaj też:
Polski eksport na rozdrożu? „Musimy działać z wyprzedzeniem”

Druga grupa to czynniki zewnętrzne, jak choćby zalew chińskich samochodów, z którymi europejscy producenci szans za bardzo nie mają ze względu na ich niską, bo dotowaną przez chiński rząd, cenę. Nie pomaga również prezydentura Donalda Trumpa, który kilka miesięcy temu rozpętał globalną wojnę celną. Wiosną ogłosił nałożenie 25-proc. cła na wszystkie samochody importowane do USA z zagranicy.

Polskie bankructwa

Źle nie dzieje się tylko za granicą, ale również w Polsce. Na początku tego roku po 30 latach działalności bankructwo ogłosiła znana Hurtownia Motoryzacyjna „Gordon”, jeden z czołowych sprzedawców części na naszym rynku. Miała 150 placówek w całym kraju i przychody liczone w setkach milionów złotych. Współwłaścicielka spółki, Anna Gordon, latami występowała na naszej Liście 50 najbogatszych Polek. Dzisiaj o dalszych losach jej hurtowni zadecyduje sąd rozpatrujący wniosek o upadłość. W lutym tego roku kłopoty miał inny najbogatszy Polak. Chodzi o Romana Karkosika, niegdyś rekina warszawskiej giełdy, którego najcenniejszą spółką jest przemysłowy Boryszew, produkujący komponenty dla czołowych producentów samochodów na świecie. Kilka miesięcy temu musiał ogłosić bankructwo swojej niemieckiej spółki Boryszew Kunststofftechnik Deutschland, która produkowała plastikowe elementy wyposażenia wnętrz.

Patrząc na skalę makro, to spada nam właściwie wszystko. Nie tak dawno byliśmy drugim największym eksporterem akumulatorów na świecie. Teraz jesteśmy na szóstym miejscu. Wprawdzie eksport samochodów z Polsku urósł o 50 proc., ale import gotowych pojazdów z zagranicy w tym samym czasie się podwoił. „Obecnie bilans handlowy polskiej branży automotive jest ujemny” – wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Mimo tych wszystkich złych wieści, w Polsce są nadal dziesiątki firm, które nie tylko potrafią w branży zarabiać, ale też rok do roku powiększać przychody.

Czytaj też:
Wielki kryzys w motoryzacji. Fabryki na całym świecie mogą stanąć

Zyski zamiast strat

Ranking czempionów moto jest największym z cyklu wszystkich rankingów branżowych, które opublikowaliśmy do tej pory. To aż 70 podmiotów, które należą do ścisłej czołówki 1000 największych przedsiębiorstw działających w Polsce. Są tutaj przeróżne spółki, które zajmują się nie tylko produkcją samych pojazdów, ale też innymi dziedzinami, które z motoryzacją mają wiele wspólnego. Są więc i salony samochodowe, i sprzedawcy części, i producenci przeróżnych komponentów, począwszy od opon, przez systemy klimatyzacji, na fotelach kończąc.

W ułożeniu tego zestawienia pomogła nam agencja badawcza Dun&Bradstreet. Bazowaliśmy na danych finansowych za 2023 r., ponieważ ubiegłoroczne wyniki nie są jeszcze dla wszystkich spółek dostępne.

Czytaj też:
Chiński producent samochodów: Polska jest dla nas idealnym miejscem startowym

To, co w kontekście opisywanego przez media kryzysu w branży moto uderza najbardziej, to fakt, że zaledwie 7 spółek naszego rankingu zanotowało stratę. Cała reszta, 63 podmioty, osiągnęły naprawdę solidny zysk. Tylko 11 spośród 70 wyróżnionych przez nas spółek rok do roku pomniejszyło sprzedaż. Cała reszta wykazała wzrost przychodów, często liczony już nie w milionach, a miliardach złotych. Kto więc znalazł się w czołówce?

Koreańczyk, Niemiec i Japończyk

Niekwestionowanym liderem jest spółka LG Energy Solution Wrocław. To jeden z największych na świecie producentów baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Wrocławski zakład jest największą tego typu fabryką w całej Europie. Koreańczycy plany mają ambitne, bo oprócz produkcji samych baterii, chcą u nas wytwarzać również magazyny energii. Te pierwsze miałyby być przeznaczone dla polskiego sektora energetycznego.

Drugie miejsce w naszym rankingu zajęła spółka Volkswagen Poznań. Niemiecki gigant produkuje u nas już od przeszło trzech dekad. Dzisiaj prowadzi cztery zakłady – dwa w Poznaniu i po jednym we Wrześni i Swarzędzu. Wytwarza przede wszystkim samochody dostawcze marki Volkswagen ale też odlewy i inne komponenty. Samochody wyprodukowane w Polsce trafiają na eksport na rynki całego świata.

Ostatnie miejsce podium przypadło Japończykom z Toyoty. Działająca w Polsce spółka Toyota Central Europe odpowiada za sprzedaż Toyoty i Lexusa nie tylko na naszym rynku, ale też w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Te połączone rynki są dla Japończyków największe w całej Europie. W 2023 r. sprzedali w naszym regionie ponad 150 tys. samochodów. Więcej niż w całej Wielkiej Brytanii, Francji czy we Włoszech.

Jakie inne spółki znalazły się w naszym zestawieniu? Oto pełen ranking.

70 Czempionów Motoryzacji

Miejsce Nazwa spółki Przychody netto 2023 Zysk netto 2023
1 LG ENERGY SOLUTION WROCŁAW SP Z O O 39 433 528 000 775 472 000
2 VOLKSWAGEN POZNAŃ SP Z O O 24 905 570 000 639 159 000
3 TOYOTA CENTRAL EUROPE SP Z O O 21 415 542 000 171 900 000
4 VOLKSWAGEN GROUP POLSKA SP Z O O 21 382 959 713 176 885 896
5 FCA POLAND SP Z O O 15 367 243 546 270 161 205
6 MAN TRUCKS SP Z O O 14 803 907 000 252 135 000
7 INTER CARS S A 11 805 991 000 361 241 000
8 MERCEDES BENZ MANUFACTURING POLAND SP Z O O 11 388 364 000 63 952 000
9 MERCEDES BENZ POLSKA SP Z O O 9 072 832 000 202 394 000
10 VOLKSWAGEN MOTOR POLSKA SP Z O O 8 171 067 589 172 292 663
11 VOLVO POLSKA SP Z O O 6 671 308 000 -151 067 000
12 TOYOTA MOTOR MANUFACTURING POLAND SP Z O O 6 179 991 775 233 476 763
13 MICHELIN POLSKA SP Z O O 6 154 052 000 310 481 000
14 STELLANTIS GLIWICE SP Z O O 6 016 977 000 155 335 000
15 RENAULT POLSKA SP Z O O 5 888 753 955 87 768 063
16 ZF AUTOMOTIVE SYSTEMS POLAND SP Z O O 4 840 485 000 130 709 000
17 KIA POLSKA SP Z O O 4 087 443 934 183 877 961
18 STELLANTIS POLSKA SP Z O O 3 896 895 676 121 057 249
19 AUTO PARTNER S A 3 654 733 000 221 025 000
20 GRUPA CICHY ZASADA SP Z O O SPÓŁKA JAWNA 3 582 065 113 84 131 780
21 LEAR CORPORATION POLAND II SP Z O O 3 484 632 000 -37 125 000
22 SCANIA POLSKA S A 3 463 487 000 355 865 000
23 MAN TRUCK & BUS POLSKA SP Z O O 3 401 727 336 47 386 257
24 SOLARIS BUS & COACH SP Z O O 3 387 607 000 -36 567 000
25 BREMBO POLAND SP Z O O 3 296 165 662 215 014 287
26 ZF CV SYSTEMS POLAND SP Z O O 3 273 281 585 122 969 556
27 BORGWARNER POLAND SP Z O O 3 233 811 000 262 203 000
28 PLICHTA SP Z O O SPÓŁKA KOMANDYTOWA 3 091 129 426 44 429 567
29 FORD POLSKA SP Z O O 3 000 338 002 15 228 876
30 HUTCHINSON POLAND SP Z O O 2 998 811 000 -33 415 000
31 FIRMA OPONIARSKA DĘBICA S A 2 992 411 000 284 353 000
32 DAIMLER TRUCK POLSKA SP Z O O 2 969 802 000 52 799 000
33 APTIV SERVICES POLAND S A 2 956 691 131 74 889 515
34 HYUNDAI MOTOR POLAND SP Z O O 2 954 901 379 53 018 874
35 GKN DRIVELINE POLSKA SP Z O O 2 893 982 140 61 443 567
36 TENNECO SILESIA SP Z O O 2 820 019 177 66 653 573
37 MOTOROL AUTOMOTIVE SP Z O O 2 489 863 668 124 049 143
38 KROTOSKI SP Z O O 2 478 698 105 27 178 964
39 NORDEX POLSKA SP Z O O 2 381 235 143 39 245 755
40 BRIDGESTONE POZNAŃ SP Z O O 2 363 002 026 33 907 388
41 AUTOLIV POLAND SP Z O O 2 342 570 011 67 019 502
42 MOTO PROFIL SP Z O O 2 317 133 622 14 528 471
43 BROSE SITECH SP Z O O 2 225 408 120 -30 323 033
44 NEXTEER AUTOMOTIVE POLAND SP Z O O 2 139 225 271 -57 134 843
45 ADIENT SEATING POLAND SP Z O O 2 104 235 000 21 743 000
46 ZF STEERING SYSTEMS POLAND SP Z O O 2 090 215 000 66 659 000
47 BITRON POLAND SP Z O O 2 028 561 728 21 659 915
48 SCHENKER SP Z O O 1 993 059 154 39 612 081
49 TENNECO AUTOMOTIVE POLSKA SP Z O O 1 868 522 770 57 822 670
50 MARELLI SOSNOWIEC POLAND SP Z O O 1 802 626 000 61 096 000
51 WIELTON S A 1 801 054 000 111 368 000
52 ADIENT POLAND SP Z O O 1 776 186 000 11 167 000
53 HL MANDO CORPORATION POLAND SP Z O O 1 761 633 797 -14 085 959
54 TENNECO AUTOMOTIVE EASTERN EUROPE SP Z O O 1 730 067 512 46 408 356
55 SOBIESŁAW ZASADA AUTOMOTIVE SP Z O O SPÓŁKA JAWNA 1 647 060 088 63 568 732
56 BAWARIA MOTORS SP Z O O 1 627 005 000 14 451 000
57 KIRCHHOFF POLSKA SP Z O O 1 580 412 757 165 217 669
58 GESTAMP POLSKA SP Z O O 1 579 266 857 182 599 613
59 CYGAN SP Z O O SPÓŁKA KOMANDYTOWA 1 556 248 980 23 148 974
60 INCHCAPE MOTOR POLSKA SP Z O O 1 537 414 522 26 090 352
61 GRUPA PGD SP Z O O SPÓŁKA KOMANDYTOWA 1 536 697 611 17 514 508
62 CONTINENTAL OPONY POLSKA SP Z O O 1 526 404 000 24 277 000
63 MAZDA MOTOR POLAND SP Z O O 1 523 820 139 1 210 424
64 LELLEK SP Z O O 1 516 782 006 57 426 100
65 OPONEO PL S A 1 511 916 000 58 727 000
66 FEDERAL MOGUL GORZYCE SP Z O O 1 510 715 000 110 766 000
67 TYCO ELECTRONICS POLSKA SP Z O O 1 480 548 881 8 192 696
68 BRIDGESTONE STARGARD SP Z O O 1 445 982 031 42 326 880
69 MIROSŁAW WRÓBEL SP Z O O 1 421 301 036 33 946 767
70 EBERSPÄCHER CLIMATE CONTROL SYSTEMS SP Z O O 1 349 292 261 77 287 634

Czytaj też:
Chiny zalewają Polskę towarami. Import bije rekordy
Czytaj też:
Kryzys w BMW. Czy niemiecka motoryzacja straci dominację na świecie?

Źródło: Wprost