W tych sklepach Polacy wydają najwięcej pieniędzy. 20 gigantów

W tych sklepach Polacy wydają najwięcej pieniędzy. 20 gigantów

Dodano: 
Kupowanie pieczywa
Kupowanie pieczywa Źródło: Shutterstock
Portugalska Biedronka, niemiecki Lidl i polskie Dino – to trzy największe sieci handlowe w Polsce. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci traci.

2 miliony Polaków pracuje w handlu. Tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego za koniec 2023 r. To mniej więcej tyle, ile cała populacja Łotwy. Więcej niż całej Estonii. Sektor handlowy generuje 18 proc. polskiego PKB.

Tylko roczne przychody z działalności Biedronki w Polsce są wyższe niż PKB takich europejskich krajów jak Albania, Czarnogóra czy Bośnia i Hercegowina.

20 największych sieci handlowych działających nad Wisłą osiąga ponad ćwierć biliona złotych przychodów rocznie. Sukces, który ma swoją cenę.

Portugalsko-niemiecka wojna

W naszym rankingu największych sieci handlowych w Polsce bazowaliśmy na danych finansowych za 2022 r., które dostarczyła nam agencja badawcza Dun&Bradstreet. Skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na marketach spożywczych czy drogeriach, wyłączając do odrębnych zestawień markety budowlane, o których pisaliśmy kilka miesięcy temu czy sprzedawców elektroniki, o których dopiero napiszemy.

I tak dwa pierwsze miejsca w tym zestawieniu zajmuje portugalskie Jeronimo Martins ze swoją Biedronką i niemiecka sieć marketów Lidl. Od kilku miesięcy na polskiej ziemi obserwujemy wojnę handlową między Portugalczykami i Niemcami. Jedna sieć uderza w drugą, tłukąc do głowy Polakom, że to właśnie u niej jest taniej. Okazuje się, że taka cenowa naparzanka nawet rodakom się podoba. W badaniu londyńskiej agencji UCE Research sprzed tegorocznej Wielkanocy ponad połowa Polaków walce między Lidlem a Biedronką kibicowała. Chcieli nawet, żeby rywalizacja była jeszcze ostrzejsza, bo dzięki temu może byłoby i taniej z wielkanocnym koszyczkiem.

To, co podoba się klientom, nie za bardzo podoba się innym graczom na polskim rynku. Skutki wojny cenowej między Lidlem a Biedronką poczuła na własnej skórze polska sieć marketów Dino, która wymianie ciosów między Niemcem a Portugalczykiem przyglądała się nieco z boku. Miesiąc temu kurs akcji Dino dosłownie runął na warszawskiej giełdzie. Akcje z dnia na dzień potaniały o kilkanaście procent.

To nie tylko efekt gorszych wyników finansowych, ale też tego, jak zachowuje się sama Biedronka. Według analityków, nie zamierza wygasić konkurencji cenowej, a wręcz jeszcze bardziej ją podsycać. Możemy więc spodziewać się kolejnych mniej lub bardziej finezyjnych odsłon wojny cenowej, jak choćby reklama sprzed paru tygodni z żółto-niebieską krową na boisku piłkarskim i lektorem czytającym taki tekst: „Krowa, która ryczy, ale mało mleka daje, to zupełnie jak sieć dyskontów, która twierdzi, że prowadzi mecz na boisku niskich cen. I jednocześnie po cichu podnosi ceny”.

Pytanie, dokąd ta wojna zabrnie. I czy przy uciesze spragnionych promocji klientów, nie będziemy świadkami mniejszych lub większych kryzysów w innych polskich firmach. Parę dni temu zapytany przez Portal Spożywczy Dariusz Goszczyński, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa-Izby Gospodarczej, tak mówił na temat tego pojedynku:

„My się z tego nie cieszymy. Także z punktu widzenia konsumentów to pozorna korzyść. Jest to bardzo destrukcyjne dla całego systemu handlu w Polsce, który tworzą nie tylko dyskonty czy sieci wielkopowierzchniowe, ale także np. hurtownie mięsne. Jak one mogą w dłuższej perspektywie konkurować z dyskontami skoro produkty są sprzedawane tam poniżej kosztów wytworzenia?”

Rzeź sklepikarzy

Gdyby ten ranking pokazać inaczej i nie brać pod uwagę wyników finansowych, a samą liczbę placówek, jaką posiada dana marka, to numerem jeden była Żabka. Sieć liczy już ponad 10,5 tys. placówek prowadzonych przez przeszło 9 tys. franczyzobiorców. Na drugim miejscu uplasowałaby się Biedronka, która na koniec marca miała prawie 3,6 tys. marketów. Na ostatnie miejsce podium wpadłby Lewiatan z ponad 3,2 tys. placówek. Zaraz za nim uplasowałoby się Dino (2,4 tys. marketów) i drogerie Rossmann (1,8 tys.). Taka pierwsza piątka.

Chociaż liczba marketów z roku na rok rośnie, to w ekspresowym tempie z mapy Polski znikają małe sklepy.

W zeszłym roku zlikwidowano ponad 3 tys. z nich, głównie właśnie tych małych. Kolejne 9,5 tys. zawiesiło działalność – wynika z danych Dun&Bradstreet. Jeszcze 10 lat temu w Polsce mieliśmy ponad 402 tys. sklepów. Na koniec 2023 r. już o ponad 40 tys. mniej. Ubywa ich w zasadzie w każdym sektorze. Spada liczba mięsnych, rybnych, spożywczych, metalowych, meblowych czy samych aptek. Przyczyną zanikania małego handlu nie jest tylko rozrost dyskontów. Właściciele sklepików borykają się z problemami z sukcesją, bo dzieci nie chcą rodzinnego biznesu przejmować. Problemem jest też sama inflacja i zmiany zachowań zakupowych Polaków.

Czytaj też:
Biedronka rozdaje dobre parówki za darmo. Zrobisz z nich tanie i pyszne dania dla rodziny

Biedronka jak Nowy Sącz

Ale żeby marketów tak nie demonizować, to należy pamiętać, że duże sieci handlowe są dzisiaj jednym z największych płatników podatków. W pierwszej dziesiątce największych indywidualnych podatników CIT na 6. miejscu z 803 mln zł wpłaconych w 2022 r. uplasował się Jeronimo Martins, czyli Biedronka. Rossmann wpłacił z tytułu CIT 289 mln zł. Lidl – 254 mln zł. Pepco 214 mln zł. Dino 204 mln zł. Żabka 191 mln zł. Ale sam podatek CIT to nie wszystko, bo duże sieci płacą przecież jeszcze PIT, ZUS, akcyzę, podatki od nieruchomości czy obowiązujący od paru lat podatek handlowy. Tylko z tytułu tej ostatniej daniny do kasy państwa wpadło w 2022 r. dodatkowe 3,3 mld zł. To o 300 mln zł więcej, ile nowy rząd chce wydać na psychiatrię i onkologię dziecięcą oraz leczenie chorób rzadkich osób do 18. roku życia

Sieci handlowe są również jednym z największych pracodawców w Polsce. Patrząc na wyliczenia za 2022 rok, okazuje się, że najwięcej Polaków wcale nie pracuje w Poczcie Polskiej czy państwowym Orlenie, a właśnie w Biedronce. Sieć daje zatrudnienie dla ponad 80 tys. osób. To tyle, ile mieszkańców ma cały Nowy Sącz, skąd wywodzi się wielu bohaterów Listy 100 najbogatszych Polaków „Wprost”.

Sieci marketów również od lat przodują w naszym rankingu 50 Najlepszych Pracodawców. W tym roku trzecie miejsce zajął Kaufland. W pierwszej dziesiątce pojawiła się jeszcze Grupa Muszkieterów i Lidl. Regularne podwyżki płac, praca na etat, nagrody, bony i cała masa innych benefitów sprawia, że praca w sieci handlowej jest często bardziej stabilna niż choćby w niektórych polskich mediach.

Największe sieci handlowe w Polsce

Miejsce Nazwa spółki Przychody 2022 Zysk netto 2022 Wzrost przychodów 2021/22
1 JERONIMO MARTINS POLSKA S A 85 034 775 227 3 414 174 952 16 788 079 748
2 LIDL SP Z O O SPÓŁKA KOMANDYTOWA 33 368 479 000 1 278 605 000 6 471 498 000
3 DINO POLSKA S A 19 764 769 000 894 586 000 6 425 457 000
4 ŻABKA POLSKA SP Z O O 15 750 953 000 418 916 000 3 387 765 000
5 KAUFLAND POLSKA MARKETY 14 489 590 000 317 512 000 2 492 977 000
6 ROSSMANN SUPERMARKETY DROGERYJNE POLSKA 11 409 775 697 1 116 070 334 1 800 793 549
7 AUCHAN POLSKA SP Z O O 11 151 281 000 184 474 000 -36 972 000
8 PEPCO POLAND SP Z O O 10 440 971 750 781 678 562 2 793 363 792
9 CARREFOUR POLSKA SP Z O O 9 821 599 000 276 632 000 1 272 862 000
10 MAKRO CASH AND CARRY POLSKA S A 6 793 140 530 10 407 882 900 110 541
11 STOKROTKA SP Z O O 6 534 157 826 24 329 612 1 571 170 437
12 NETTO SP Z O O 6 502 571 000 69 857 000 1 949 897 000
13 TRANSGOURMET POLSKA SP Z O O 4 202 685 000 78 886 000 595 658 000
14 ALDI SP Z O O 2 961 499 545 -240 832 828 775 651 477
15 SCA PR POLSKA SP Z O O 2 320 770 000 -14 866 000 311 770 000
16 POLOMARKET SP Z O O 2 303 740 913 7 393 015 261 647 001
17 DELIKATESY CENTRUM SP Z O O 2 215 400 828 -192 124 694 122 881 324
18 ACTION POLAND SP Z O O 2 189 189 563 55 784 034 922 436 559
19 EMPIK S A 2 081 039 597 -9 025 435 292 008 640
20 JERONIMO MARTINS DROGERIE I FARMACJA SP Z O O 1 822 601 280 -20 706 282 307 940 062

Czytaj też:
Lidl obniża ceny masła i innych popularnych produktów. Zobacz, jakie superokazje czekają w tym tygodniu
Czytaj też:
Rekordowy wzrost polskiego eksportu. Doganiamy czołówkę UE

Artykuł został opublikowany w 35/2024 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.