Jako organizacja mamy świadomość naszego oddziaływania na polską gospodarkę – to tutaj prowadzimy działalność, tutaj znajdują się nasze zakłady. Dlatego zależy nam na tym, by monitorować i w sposób transparentny komunikować, to jaki mamy wpływ na lokalne społeczności, poprzez oferowane pracownikom etaty, współpracę podejmowaną z hodowcami, zakupy dokonywane u lokalnych dostawców czy płacone przez nas podatki i realizowane inwestycje – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor ds. public i government relations Smithfield Polska.
Smithfield Polska wraz z Animex Foods i Agri Plus jest największym w Polsce producentem mięsa, ale również prowadzi uprawę roślin i produkcję pasz oraz zajmuje się hodowlą zwierząt. Taki model funkcjonowania pozwala organizacji na pełną kontrolę bezpieczeństwa i jakości żywności „od pola do stołu”.
Daje to również dużo większe możliwości odpowiedzialnego zarządzania. Firma od lat opiera swoją strategię na celach zrównoważonego rozwoju ONZ. To ambitne zadanie, gdy wziąć pod uwagę, że działa w większości regionów naszego kraju.
Jak rzeczywiste działania mają się do deklaracji?
Animex Foods. Ponad 70 lat historii
Wszystko zaczęło się w 1951 roku, kiedy zarejestrowana została Centrala Importowo-Eksportowa Artykułów i Przetworów Pochodzenia Zwierzęcego Animex. Jak sama nazwa wskazuje, przedsiębiorstwo miało koordynować sprzedaż polskich wyrobów mięsnych za granicą, by pozyskać jakże potrzebne w kraju dewizy. Animex powstał więc w ramach planu pięcioletniego. Pierwszym produktem, który Centrala wyeksportowała za ocean, była szynka konserwowa. Już sama jej nazwa, „Polish ham Krakus”, miała wywołać sentyment u Polonusów. Tak też się stało: polska szynka konserwowa przebojem wdarła się na półki nie tylko polonijnych sklepów. Ku zaskoczeniu Centrali przypadła do gustu Amerykanom, którzy doceniali jej bogaty smak i dopracowaną recepturę. Konkurencyjna okazała się również cena. W latach 70. ubiegłego wieku puszka polskiej szynki kosztowała w USA niespełna 4 dolary, choć musiała przecież pokonać na pokładzie statku kilka tysięcy kilometrów. Szynka amerykańska, choć o gorszym składzie, kosztowała 7-8 dolarów.
W latach 70. Krakus był drugim – po węglu – najlepszym towarem eksportowym Polski. Lata mijały, zmieniały się możliwości produkcyjne – raz było lepiej z zaopatrzeniem, raz gorzej. Pojawiły się nowe metody produkcji, a od połowy lat 90. rosła zasobność klientów oraz zmieniał się ich gust, co pozwoliło Animex’owi rozwijać asortyment.
Zmiany organizacyjne objęły też samą firmę: w 1983 roku Centrala Importowo-Eksportowa Artykułów i Przetworów Pochodzenia Zwierzęcego Animex została zlikwidowana, a jej kontynuatorką stała się spółka Animex Eksport-Import, która została zawiązana w lutym 1983 roku. W maju 1994 roku przekształcono ją w spółkę akcyjną, która rok później zadebiutowała na giełdzie.
W 1999 roku głównym akcjonariuszem Animex’u stał się koncern Smithfield Foods Inc., największy producent mięsa i przetworów w Stanach Zjednoczonych. W 2002 roku podjął decyzję o wycofaniu firmy z giełdy i od tego czasu działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Od 2000 roku na rynku funkcjonuje również siostrzana spółka Animex’u, Agri Plus, która zajmuje się hodowlą trzody chlewnej i drobiu, produkcją roślinną i produkcją pasz, zapewniając jej tym samym najwyższej jakości zaplecze surowcowe.
Aktualnie firmy Animex Foods i Agri Plus działają w ramach grupy Smithfield Polska. Prowadząc działalność na tak szeroką skalę, organizacja nie tylko jest niekwestionowanym liderem w swojej branży, ale również przoduje w zakresie różnorodnych rozwiązań i inicjatyw ESG. Zrównoważony rozwój firmy oparty jest na trzech kluczowych filarach: Biznes, Otoczenie i Ludzie.
Biznes po polsku
Smithfield Polska jest częścią międzynarodowej grupy, w ramach której następuje wymiana informacji i technologii, a pewne cele realizowane są w oparciu o wspólne strategie. Grupa stanowczo jednak odcina się od pomysłu zakupu kluczowych surowców, w tym mięsa od zagranicznych dostawców.
– Bardzo ważne jest dla nas pochodzenie produktów. Chcemy rozwijać branżę rolno-spożywczą w kraju. Prowadząc nasz biznes, stawiamy na to, co polskie. Współpracujemy z polskimi rolnikami, hodowcami i dostawcami. Chcemy wspierać rodzimych producentów i lokalnych przedsiębiorców, a także promować Polskę jako kraj, w którym produkowana jest żywność najwyższej jakości – deklaruje Łukasz Dominiak, dyrektor Smithfield Polska.
Dla Smithfield Polska priorytetem jest dbanie o dobrostan zwierząt oraz spełnianie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości żywności. W organizacji wdrożona została Polityka Dobrostanu Zwierząt.
W każdej lokalizacji pracują eksperci, którzy pilnują jej przestrzegania, ale przede wszystkim zapewniają realizację zasad związanych z 5 wolnościami zwierząt. Na straży bezpieczeństwa i jakości żywności stoi z kolei szereg wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Firma ma wdrożone standardy HACCP oraz GFSI, a 100% jej zakładów posiada certyfikaty w zakresie IFS Food i BRC Food.
Zaangażowanie w sprawy lokalne
– Mamy bezpośredni wpływ na tworzenie wartości dodanej, zatrudnienie czy generowanie dochodów Polaków. Dzięki naszej działalność wytworzyliśmy w polskiej gospodarce prawie 40 tysięcy miejsc pracy. Nasze zakłady produkcyjne oraz fermy znajdują się niemal w całej Polsce, także w regionach uboższych, gdzie stanowią prawdziwą siłę napędową dla lokalnych społeczności – mówi Łukasz Dominiak.
Dodaje, że dzięki oferowanemu w tych regionach zatrudnieniu i płaconym podatkom, z których realizowane są inwestycje publiczne, firma w odczuwalny sposób zmienia życie mieszkających tam ludzi.
W 2022 roku Animex Foods zapłacił w Polsce 443 mln zł podatków, w tym:
- 392 mln zł trafiły do budżetu centralnego;
- 51 mln zł trafiło do budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Dla firmy to jednak za mało, chce pomagać więcej i bardziej. Właśnie dlatego włącza się w życie lokalnych społeczności, wszędzie tam gdzie prowadzi swoją działalność, niezależnie czy chodzi o spółkę Animex czy Agri Plus, cel jest jeden: „Być dobrym sąsiadem”.
Ciekawym przykładem jest Kutno, gdzie Animex to nie tylko największy pracodawca w regionie, ale także partner większości organizowanych tam wydarzeń dla mieszkańców.
– Współpracujemy ze szkołami i uczelniami, oferując staże i praktyki, a także doposażamy sale edukacyjne czy powołujemy klasy patronackie. To tylko wybrane przykłady współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności w zakresie edukacji, a podobnych działań w innych obszarach realizujemy znacznie więcej – wylicza Łukasz Dominiak.
Dbałość o otoczenie wg Smithfield Polska to również troska o środowisko. Inwestując w szereg proekologicznych rozwiązań, w latach 2020-2022, produkując mięso i jego przetwory, firma zredukowała:
- Pobraną wodę o 16%;
- Zużycie energii elektrycznej o 11%;
- Zużycie gazu o 4%;
- Emisję dwutlenku węgla w stosunku do wielkości produkcji o 14%.
Ponad 11 tys. pracowników w różnych regionach
Firma deklaruje, że najważniejsi są dla niej Ludzie i to właśnie oni stoją za sukcesem całej organizacji. W Smithfield Polska zatrudnionych jest ponad 11 tys. osób reprezentujących 28 narodowości. Aż 51 proc. załogi to kobiety.
Niezależnie od pochodzenia, wieku, płci czy zajmowanego stanowiska, każdy pracownik jest tak samo ważny, a spółka dokłada wszelkich starań aby czuł się w niej odpowiednio zaopiekowany. Najważniejsze jest bezpieczeństwo i możliwość rozwoju, a także umacnianie kultury organizacji.
– Zapewnienie dobrych i bezpiecznych warunków codziennej pracy to wyzwanie i jednocześnie zobowiązanie. Tu skupiamy się na bezpieczeństwie pracowników, wdrażając szereg programów i innowacyjnych rozwiązań z zakresu BHP, a także ich zaangażowaniu i rozwoju zawodowym. Posiadamy szereg programów, które pozwalają naszym pracownikom rozwinąć skrzydła w naszej organizacji, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat 87% stanowisk managerskich od poziomu Brygadzisty do poziomu Dyrektora Zarządzającego zostało obsadzonych w drodze awansu wewnętrznego – dodaje Łukasz Dominiak.
Działalność oparta o wartości etyczne
Smithfield Polska stawiając na zrównoważony rozwój nad całością swoich działań rozpiął parasol w postaci odpowiedzialnego zarządzania. Solidne fundamenty oparte na wspólnych dla całej organizacji wartościach oraz wysokie standardy postępowania ujęte w wewnętrznych procedurach, które zapobiegają wystąpieniu ryzyka braku zgodności. Firma od lat podejmuje w tym obszarze szereg działań, m.in. jest członkiem Sedex, wdrożyła „Kodeks postępowania w biznesie” i „Kodeks Etyki”. Ponadto w spółce funkcjonuje poufny, anonimowy system zgłaszania przypadków naruszeń, a w każdym zakładzie na straży przyjętych reguł, zasad i wartości stoi Pełnomocnik ds. etyki.
70 lat na rynku to długo. W tym czasie zmieniły się warunki prowadzenia działalności, przepisy prawne, oczekiwania klientów. Umiejętność dopasowania się do tych wymogów to warunek dalszego rozwoju. Do tego oczywiście potrzebne są wysokiej jakości produkty i obsługa klientów na wszystkich etapach łańcucha produkcji. Wyjście naprzeciw wszystkim tym oczekiwaniom to podstawowy cel Smithfield Polska.