Ponad 70 lat na rynku i ciągle nowe wyzwania. Animex realizuje strategię ESG
Artykuł sponsorowany

Ponad 70 lat na rynku i ciągle nowe wyzwania. Animex realizuje strategię ESG

Dodano: 
Zakłady Animex Foods należące do grupy Smithfield Polska.
Zakłady Animex Foods należące do grupy Smithfield Polska. Źródło: Materiał Partnera
W latach 70. ubiegłego wieku polska szynka konserwowa „Krakus” była naszym hitem eksportowym, a Amerykanie cenili ją do tego stopnia, że wręczali sobie w prezencie. Pół wieku później firma znajduje się w innym miejscu. Smithfield Polska, w skład której wchodzą spółki Animex Foods i Agri Plus, działa w łańcuchu produkcji żywności „od pola do stołu” i jest częścią międzynarodowej grupy spożywczej. Eksportuje produkty na cały świat, będąc przy tym ambasadorem polskiego mięsa i jego przetworów. Deklaruje przy tym, że niezależnie od globalnej skali działalności ważne jest dla niej to, co lokalne.

Jako organizacja mamy świadomość naszego oddziaływania na polską gospodarkę – to tutaj prowadzimy działalność, tutaj znajdują się nasze zakłady. Dlatego zależy nam na tym, by monitorować i w sposób transparentny komunikować, to jaki mamy wpływ na lokalne społeczności, poprzez oferowane pracownikom etaty, współpracę podejmowaną z hodowcami, zakupy dokonywane u lokalnych dostawców czy płacone przez nas podatki i realizowane inwestycje – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor ds. public i government relations Smithfield Polska.

Smithfield Polska wraz z Animex Foods i Agri Plus jest największym w Polsce producentem mięsa, ale również prowadzi uprawę roślin i produkcję pasz oraz zajmuje się hodowlą zwierząt. Taki model funkcjonowania pozwala organizacji na pełną kontrolę bezpieczeństwa i jakości żywności „od pola do stołu”.

Animex – podsumowanie w liczbach

Daje to również dużo większe możliwości odpowiedzialnego zarządzania. Firma od lat opiera swoją strategię na celach zrównoważonego rozwoju ONZ. To ambitne zadanie, gdy wziąć pod uwagę, że działa w większości regionów naszego kraju.

Jak rzeczywiste działania mają się do deklaracji?

Animex Foods. Ponad 70 lat historii

Wszystko zaczęło się w 1951 roku, kiedy zarejestrowana została Centrala Importowo-Eksportowa Artykułów i Przetworów Pochodzenia Zwierzęcego Animex. Jak sama nazwa wskazuje, przedsiębiorstwo miało koordynować sprzedaż polskich wyrobów mięsnych za granicą, by pozyskać jakże potrzebne w kraju dewizy. Animex powstał więc w ramach planu pięcioletniego. Pierwszym produktem, który Centrala wyeksportowała za ocean, była szynka konserwowa. Już sama jej nazwa, „Polish ham Krakus”, miała wywołać sentyment u Polonusów. Tak też się stało: polska szynka konserwowa przebojem wdarła się na półki nie tylko polonijnych sklepów. Ku zaskoczeniu Centrali przypadła do gustu Amerykanom, którzy doceniali jej bogaty smak i dopracowaną recepturę. Konkurencyjna okazała się również cena. W latach 70. ubiegłego wieku puszka polskiej szynki kosztowała w USA niespełna 4 dolary, choć musiała przecież pokonać na pokładzie statku kilka tysięcy kilometrów. Szynka amerykańska, choć o gorszym składzie, kosztowała 7-8 dolarów.

W latach 70. Krakus był drugim – po węglu – najlepszym towarem eksportowym Polski. Lata mijały, zmieniały się możliwości produkcyjne – raz było lepiej z zaopatrzeniem, raz gorzej. Pojawiły się nowe metody produkcji, a od połowy lat 90. rosła zasobność klientów oraz zmieniał się ich gust, co pozwoliło Animex’owi rozwijać asortyment.

Zmiany organizacyjne objęły też samą firmę: w 1983 roku Centrala Importowo-Eksportowa Artykułów i Przetworów Pochodzenia Zwierzęcego Animex została zlikwidowana, a jej kontynuatorką stała się spółka Animex Eksport-Import, która została zawiązana w lutym 1983 roku. W maju 1994 roku przekształcono ją w spółkę akcyjną, która rok później zadebiutowała na giełdzie.

W 1999 roku głównym akcjonariuszem Animex’u stał się koncern Smithfield Foods Inc., największy producent mięsa i przetworów w Stanach Zjednoczonych. W 2002 roku podjął decyzję o wycofaniu firmy z giełdy i od tego czasu działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Od 2000 roku na rynku funkcjonuje również siostrzana spółka Animex’u, Agri Plus, która zajmuje się hodowlą trzody chlewnej i drobiu, produkcją roślinną i produkcją pasz, zapewniając jej tym samym najwyższej jakości zaplecze surowcowe.

Aktualnie firmy Animex Foods i Agri Plus działają w ramach grupy Smithfield Polska. Prowadząc działalność na tak szeroką skalę, organizacja nie tylko jest niekwestionowanym liderem w swojej branży, ale również przoduje w zakresie różnorodnych rozwiązań i inicjatyw ESG. Zrównoważony rozwój firmy oparty jest na trzech kluczowych filarach: Biznes, Otoczenie i Ludzie.

Biznes po polsku

Smithfield Polska jest częścią międzynarodowej grupy, w ramach której następuje wymiana informacji i technologii, a pewne cele realizowane są w oparciu o wspólne strategie. Grupa stanowczo jednak odcina się od pomysłu zakupu kluczowych surowców, w tym mięsa od zagranicznych dostawców.

– Bardzo ważne jest dla nas pochodzenie produktów. Chcemy rozwijać branżę rolno-spożywczą w kraju. Prowadząc nasz biznes, stawiamy na to, co polskie. Współpracujemy z polskimi rolnikami, hodowcami i dostawcami. Chcemy wspierać rodzimych producentów i lokalnych przedsiębiorców, a także promować Polskę jako kraj, w którym produkowana jest żywność najwyższej jakości – deklaruje Łukasz Dominiak, dyrektor Smithfield Polska.

Dla Smithfield Polska priorytetem jest dbanie o dobrostan zwierząt oraz spełnianie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości żywności. W organizacji wdrożona została Polityka Dobrostanu Zwierząt.

Animex – podatki i inwestycje w Polsce

W każdej lokalizacji pracują eksperci, którzy pilnują jej przestrzegania, ale przede wszystkim zapewniają realizację zasad związanych z 5 wolnościami zwierząt. Na straży bezpieczeństwa i jakości żywności stoi z kolei szereg wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Firma ma wdrożone standardy HACCP oraz GFSI, a 100% jej zakładów posiada certyfikaty w zakresie IFS Food i BRC Food.

Zaangażowanie w sprawy lokalne

– Mamy bezpośredni wpływ na tworzenie wartości dodanej, zatrudnienie czy generowanie dochodów Polaków. Dzięki naszej działalność wytworzyliśmy w polskiej gospodarce prawie 40 tysięcy miejsc pracy. Nasze zakłady produkcyjne oraz fermy znajdują się niemal w całej Polsce, także w regionach uboższych, gdzie stanowią prawdziwą siłę napędową dla lokalnych społeczności – mówi Łukasz Dominiak.

Dodaje, że dzięki oferowanemu w tych regionach zatrudnieniu i płaconym podatkom, z których realizowane są inwestycje publiczne, firma w odczuwalny sposób zmienia życie mieszkających tam ludzi.

W 2022 roku Animex Foods zapłacił w Polsce 443 mln zł podatków, w tym:

  • 392 mln zł trafiły do budżetu centralnego;
  • 51 mln zł trafiło do budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Dla firmy to jednak za mało, chce pomagać więcej i bardziej. Właśnie dlatego włącza się w życie lokalnych społeczności, wszędzie tam gdzie prowadzi swoją działalność, niezależnie czy chodzi o spółkę Animex czy Agri Plus, cel jest jeden: „Być dobrym sąsiadem”.

Ciekawym przykładem jest Kutno, gdzie Animex to nie tylko największy pracodawca w regionie, ale także partner większości organizowanych tam wydarzeń dla mieszkańców.

– Współpracujemy ze szkołami i uczelniami, oferując staże i praktyki, a także doposażamy sale edukacyjne czy powołujemy klasy patronackie. To tylko wybrane przykłady współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności w zakresie edukacji, a podobnych działań w innych obszarach realizujemy znacznie więcej – wylicza Łukasz Dominiak.

Dbałość o otoczenie wg Smithfield Polska to również troska o środowisko. Inwestując w szereg proekologicznych rozwiązań, w latach 2020-2022, produkując mięso i jego przetwory, firma zredukowała:

  • Pobraną wodę o 16%;
  • Zużycie energii elektrycznej o 11%;
  • Zużycie gazu o 4%;
  • Emisję dwutlenku węgla w stosunku do wielkości produkcji o 14%.

Ponad 11 tys. pracowników w różnych regionach

Firma deklaruje, że najważniejsi są dla niej Ludzie i to właśnie oni stoją za sukcesem całej organizacji. W Smithfield Polska zatrudnionych jest ponad 11 tys. osób reprezentujących 28 narodowości. Aż 51 proc. załogi to kobiety.

Animex – miejsca pracy i dochody gospodarstw domowych

Niezależnie od pochodzenia, wieku, płci czy zajmowanego stanowiska, każdy pracownik jest tak samo ważny, a spółka dokłada wszelkich starań aby czuł się w niej odpowiednio zaopiekowany. Najważniejsze jest bezpieczeństwo i możliwość rozwoju, a także umacnianie kultury organizacji.

– Zapewnienie dobrych i bezpiecznych warunków codziennej pracy to wyzwanie i jednocześnie zobowiązanie. Tu skupiamy się na bezpieczeństwie pracowników, wdrażając szereg programów i innowacyjnych rozwiązań z zakresu BHP, a także ich zaangażowaniu i rozwoju zawodowym. Posiadamy szereg programów, które pozwalają naszym pracownikom rozwinąć skrzydła w naszej organizacji, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat 87% stanowisk managerskich od poziomu Brygadzisty do poziomu Dyrektora Zarządzającego zostało obsadzonych w drodze awansu wewnętrznego – dodaje Łukasz Dominiak.

Działalność oparta o wartości etyczne

Smithfield Polska stawiając na zrównoważony rozwój nad całością swoich działań rozpiął parasol w postaci odpowiedzialnego zarządzania. Solidne fundamenty oparte na wspólnych dla całej organizacji wartościach oraz wysokie standardy postępowania ujęte w wewnętrznych procedurach, które zapobiegają wystąpieniu ryzyka braku zgodności. Firma od lat podejmuje w tym obszarze szereg działań, m.in. jest członkiem Sedex, wdrożyła „Kodeks postępowania w biznesie” i „Kodeks Etyki”. Ponadto w spółce funkcjonuje poufny, anonimowy system zgłaszania przypadków naruszeń, a w każdym zakładzie na straży przyjętych reguł, zasad i wartości stoi Pełnomocnik ds. etyki.

Animex – podsumowanie w liczbach

70 lat na rynku to długo. W tym czasie zmieniły się warunki prowadzenia działalności, przepisy prawne, oczekiwania klientów. Umiejętność dopasowania się do tych wymogów to warunek dalszego rozwoju. Do tego oczywiście potrzebne są wysokiej jakości produkty i obsługa klientów na wszystkich etapach łańcucha produkcji. Wyjście naprzeciw wszystkim tym oczekiwaniom to podstawowy cel Smithfield Polska.

Źródło: Animex