Chyba żadnej innej branży w ostatnich latach nie oberwało się tak mocno. W 2021 roku uderzyła w nich opłata cukrowa, która spowodowała wzrost cen średnio o jedną czwartą. Od stycznia tego roku wprowadzono zakaz sprzedaży energetyków nieletnim, co doprowadziło do spadków w tej kategorii produktowej. Z kolei od lipca tego roku wszystkie nakrętki będą musiały być fizycznie przytwierdzone do butelek, co generuje wielomilionowe koszty w przestawianiu linii produkcyjnych. A od stycznia przyszłego roku wejdzie w życie ustawa kaucyjna, która nałoży na przedsiębiorców kolejne zobowiązania, żeby nowy system w swojej firmie wprowadzić.
Mimo tych wszystkich ciosów, producenci napojów bezalkoholowych radzą sobie świetnie. Branża przeżywa właśnie dwucyfrowe wzrosty. A rynek przebił już wartość 25 mld zł.
Sukces mrożonej herbaty
Czego w Polsce pije się najwięcej? Przede wszystkim napojów gazowanych, które odpowiadają za jedną trzecią całej sprzedaży. Na drugim miejscu znajduje się woda butelkowana. Trzecie miejsce zajmują soki, nektary i napoje niegazowane – czytamy w raporcie agencji badawczej MarketHub.
Nielsen prześwietlił niedawno, które kategorie napojów rosną w Polsce najszybciej. Te gazowane, podobnie jak i woda mineralna, rosną w podobnym tempie 12-13 proc. Podobną dynamikę wykazuje niszowy dotąd rynek gotowych kaw mrożonych. O jedną dziesiątą spadła natomiast sprzedaż soków i nektarów. O kilka procent poleciała sprzedaż energetyków, które od początku tego roku są sprzedawane za okazaniem dowodu osobistego.
O dziwo, najszybciej rosnącą kategorią, są mrożone herbaty. Według danych Nielsena, ta działka generuje już 868 mln zł przychodów i rośnie w 30-proc. tempie.
Od lat bardzo dobrze radzi sobie również kategoria napojów izotonicznych. W ciągu paru lat sprzedaż wzrosła aż o 52 proc. – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku.
W Polsce najwięcej napojów sprzedaje się w plastiku. To aż 89 proc. sprzedaży. Po parę procent mają karton, puszka i szkło.
Czytaj też:
Recyklomaty staną wkrótce pod sklepami. To jedyny sposób, by odzyskać 0,5 zł za butelkę
Mniej cukru, więcej witamin
To, co polski rynek na pewno wyróżnia, to jego różnorodność. Nasze sklepowe półki to już całe ściany i alejki z różnymi rodzajami napojów, wód czy soków. Obrazek niespotykany za naszą zachodnią granicą, na przykład u Niemców czy Austriaków. Liczba nowych marek będzie się stale powiększać, bo polski klient robi się jeszcze bardziej świadomy tego, co kupuje.
Jak wskazują eksperci, Polakom nie wystarczy dzisiaj już tylko napój, który ugasi pragnienie. Przy okazji chcemy, żeby zaspokajał również nasze zdrowe nawyki.
Coraz częściej szukamy więc produktów o niskiej zawartości cukru, takich wyprodukowanych z naturalnych składników, albo też i takich, które są wyposażone w coś ekstra, jak na przykład dodatkowe witaminy i minerały.
Cola, Tymbark i Pepsi
Nasz ranking pokazuje kilkunastu producentów napojów działających nad Wisłą. Znajdują się też w nim producenci herbaty i kawy oraz ci, którzy oprócz napojów wytwarzają na przykład dodatki dla żywności.
Patrząc po samej czołówce, to żadnego kryzysu nie widać. Z wyjątkiem dwóch spółek, pozostałe 12 firm zakończyło 2022 r. z zyskiem. Praktycznie wszystkie podmioty, rok do roku, powiększyły również przychody. W przygotowaniu tego zestawienia pomogła nam agencja badawcza Dun&Bradstreet.
Na pierwszym miejscu uplasowała się spółka Coca Cola HBC Polska. Historia Coca-Coli w Polsce sięga jeszcze lat 50. ubiegłego wieku. Po raz pierwszy Coca-Cola dotarła do Polski dokładnie w 1957 r. Można było oglądać ją zza szyby na Targach Poznańskich. Potem kupować jedynie za dewizy w sklepach Peweksu i Baltony. Rozluźnienie przyszło za Gierka. W 1972 r. w Browarze Warszawskim ruszyła pierwsza linia do rozlewania Coca-Coli w Polsce. Butelki sprowadzano z Hiszpanii, a koncentrat z Neapolu i Amsterdamu.
Dzisiaj Coca-Cola zdążyła zainwestować w Polsce już ponad pół miliarda dolarów. Rozlewa swoje napoje w Radzyminie i Staniątkach. Prowadzi też zakład butelkowania wody mineralnych w Tyliczu. W Polsce oprócz różnych odmian Coca-Coli, firma oferuje również takie marki jak Fanta, Sprite, Kinley, Powerade, Cappy, Kropla Beskidu czy Kropla Minerałów.
Czytaj też:
W parę minut zrobicie w domu kawę jak z najlepszej kawiarni. Poznajcie przepis na orange freshpresso
Drugie miejsce przypadło spółce MWS. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się jedna z odnóg wadowickiego Maspeksu. Na czwartym miejscu rankingu jest zresztą kolejna z nich, czyli Tymbark MWS. W portfolio polskiej firmy znajduje się wiele popularnych marek soków, nektarów i wód. To oczywiście Tymbark i Kubuś, ale również Tarczyn, Dr Witt, Caprio, Alcalia czy Tiger.
Co ciekawe, Maspex na bazie umowy licencyjnej posiada również wyłączne prawo do sprzedaży na polskim rynku popularnej herbaty mrożonej Nestea ze szwajcarskiego koncernu Nestlé.
Trzecie miejsce w zestawieniu zajęła spółka Pepsi Cola General Bottlers Poland. Amerykańska firma działa w Polsce od 33 lat. Zatrudnia 3,6 tys. osób. Prowadzi zakłady w Michrowie, Żninie, Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim. W Mszczonowie otworzyła 4 lata temu jeden z największych magazynów produktów gotowych. A w Krakowie stworzyła swoje globalne biuro, w którym realizowane są zadania z obszarów marketingu, sprzedaży czy finansów na cały świat. Oprócz samej Pepsi, w Polsce firma działa również pod markami Mirinda, 7Up, Lipton, Mountain Dew, Toma, Rockstar czy Krystaliczne Źródło.
Jakie jeszcze marki i inni producenci znaleźli się w naszym zestawieniu?
Najwięksi producenci napojów bezalkoholowych
Miejsce | Nazwa spółki | Przychody 2022 | Zysk netto 2022 | Wzrost przychodów 2021/22 |
---|---|---|---|---|
1 | COCA COLA HBC POLSKA SP Z O O | 3 844 877 000 | 107 415 000 | 923 115 000 |
2 | MWS SP Z O O | 2 592 815 998 | 39 104 089 | 430 681 804 |
3 | PEPSI COLA GENERAL BOTTLERS POLAND SP Z O O | 2 378 624 000 | -23 113 000 | 339 949 000 |
4 | TYMBARK MWS SP Z O O | 2 355 749 550 | 191 644 454 | 629 366 390 |
5 | JACOBS DOUWE EGBERTS PL SP Z O O | 1 032 847 960 | 24 862 740 | 174 264 477 |
6 | MOKATE SP Z O O | 1 016 341 257 | 124 438 419 | 307 563 097 |
7 | INSTANTA SP Z O O | 838 866 386 | 77 736 058 | 146 904 099 |
8 | TCHIBO WARSZAWA SP Z O O | 831 387 000 | 20 002 000 | 151 174 000 |
9 | DÖHLER SP Z O O | 807 030 564 | 46 809 096 | 9 256 636 |
10 | ŻYWIEC ZDRÓJ S A | 761 733 000 | 71 289 000 | 47 979 000 |
11 | R TWINING AND COMPANY SP Z O O | 715 034 000 | 32 148 000 | -42 944 000 |
12 | FOODCARE SP Z O O | 711 086 691 | 120 801 246 | 64 692 916 |
13 | SOKPOL SP Z O O | 581 272 922 | -25 064 885 | 39 419 373 |
14 | AUSTRIA JUICE POLAND SP Z O O | 571 919 000 | 18 721 000 | 145 427 000 |
Czytaj też:
Dlaczego kawa w Starbucks tyle kosztuje? Byłam na testingu w najstarszej kawiarni sieci w Polsce. Oto, co odkryłamCzytaj też:
Sok z tego warzywa piję podczas odchudzania. To mój sposób na efekt „wow”, każdy chwali moją figurę
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.